По каталожни цени от 2018 договорът е за около 6 милиарда щатски долара, въпреки че стойността му вероятно е по-ниска, заради различни отстъпки и специални договорки.
Спорът между Еърбъс и Катар Ееъруейз се изостри през лятото на 2021, заради проблемите с боята на флота от А350 на катарския превозвач.
Qatar Airways приземи част от флота си от А350 /общо 13 от 28 самолета/ заради предполагаеми проблеми с бързото влошаване на състоянието на фюзелажа и заведе дело в британски съд срещу Airbus за компенсации. В момента са приземени 23 самолета от този модел и Qatar отказва нови доставки от лятото.
Европейският авиопроизводител отвърна на удара.
„Потвърждаваме, че спряхме договора за 50 самолета А320neo с Qatar Airways“, потвърди за АФП говорителят на Airbus информацията, която първо Bloomberg съобщи.
Традиционно анулирането на поръчки се прави от страна на клиентите-авиокомпании, когато нямат възможност да финансират покупката или понеже нямат повече нужда от самолетите.
В случая на А350 Airbus призна за влошаване състоянието на боята. Европейската агенция по авиационна сигурност EASA потвърди, че това не представлява риск за самолета.
Въпреки че подобни съобщения има и от други авиокомпании, катарската е единствената, която спря самолетите си от полети.
С отказа да изпълни поръчката за 50 самолета Airbus иска „да защити репутацията си“ и „да намери решение въпросите, което двете страни не успяват да постигнат с преки и открити разговори“, се казва в прессъобщението на производителя.
Интересен е тонът му – необичайно твърд спрямо голям клиент като Qatar, втората по значение авиокомпания в Близкия изток след Emirates.