Без автоматично кацане на 100 американски летища, заради 5G

440 прочитания

FAA забранява използването и на радиовисотомери, поради опасения за безопасността на полетите.

Американската Федерална авиационна администрация издаде стотици NOTAM-и /информационни бюлетини за пилоти/, с предупреждения относно предстоящото пускане на 5G мобилните мрежи в САЩ от средата на януари 2022. В повечето от тях е включена забрана за използване на режими за автоматично кацане и използването на маневри, разчитащи на радио-висотомерите на борда на самолетите на повече от 100 летища в цялата страна.

Пускането на 5G мобилните мрежи предстои да стартира поетапно в много американски щати от 19 януари, като големите оператори като AT&T и Verizon решиха да не забавят плановете си, независимо от сериозните възражения на авиационните власти и регулаторни агенции, заради опасенията от влиянието на тази технология върху безопасността на полетите около големите летища.

Двете индустрии продължават да са на противоположни мнения относно рисковете от въвеждането на 5G мрежите и тяхното влияние върху авиационното оборудване. Според авиокомпаниите то може да окаже сериозно влияние върху радиовисотомерите на борда, които използват високочестотни сигнали, за да измерват разстоянието от самолета до повърхността под него на пределно ниски височини. Според комуникационната индустрия обаче, 5G технологията е безопасна и няма да оказва влияние на самолетните прибори.

В началото на годината телекомите се съгласиха на двуседмично отлагане на въвеждането на технологията, заради опасенията на Транспортното министерство и FAA по въпроса и необходимостта от изготвяне на предписания към авиокомпаниите и екипажите им. Най-голямата асоциация на авиопревозвачите в Северна Америка, Airlines for America, дори заплаши да сезира Върховния съд по въпроса.

Сега, FAA предписва забрана на автоматичните кацания за над 90 летища използвани от пътническите авиокомпании и още десетки малки площадки. Самолетите използват т.нар. Autoland процедури в условията на намалена и нулева видимост, например при гъста мъгла, на летищата за кацане. При такъв сценарий авиониката на борда разчита на показанията от комплект радионавигационни прибори на борда и оборудване на земята, за да получава точна пространствена позиция по време на цялата финална фаза на захода за кацане. Сред ключовите от тях са ILS – Instrument Landing System (системата на летищата за кацане по прибори), DME – Distance Measuring Equipment (наземни радиолокатори за прецизно измерване на дистанцията), RA – Radio Altimeter (радио висотомери, за които вече споменахме) и други.

В NOTAM-ите на FAA се казва, че „самолети с непроверени за съвместимост с 5G висотомери и такива, които имат нужда от ъпгрейд, няма да могат да изпълняват автоматични кацания и да използват данните от това оборудване по време на захода.“

Според Airlines for America, в настоящата ситуация под заплаха от сериозни закъснения или отмяна са над 345 000 граждански и над 5400 товарни полета годишно, което ще засегне над 37 милиона пътници и ще струва на индустрията приблизително $1.7 милиарда загуби.

Свързани теми

Предишна публикация
FAA одобри само 2 модела радиовисотомери за съвместимост с американското 5G
Следваща публикация
3,4 млн. пасажери са минали през софийското летище за 2021 г.
440 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

American Airlines връща МАХ през юни

Американската авиокомпания очаква Боинг 737 MAX да се върне в експлоатация след началото на юни…

Къде са бъдещите MRO кадри в САЩ?

Къде американските компании могат да намерят бъдещите механици и техници за поддръжка и ремонт на самолетите?…

Южна Корея ще получи още 4 F-35A

С допълнителната доставка броят на самолетите от този тип на Корейския полуостров се увеличава до…
Меню