Защо авиокомпаниите са принудени да летят с празни самолети

49 прочитания

ЕК може да намали правилата за слотовете на 64%

Lufthansa Group ще трябва да изпълни 18000 празни полета, от които около 3000 ще направи белгийският й филиал, Brussels Airlines.

Европейските правила изискват авиокомпаниите да запазват слотовете си, ако искат да продължават да летят до определени летища. Слотовете са часовите диапазони, когато дадена авиокомпания има право да излети от едно летище и да кацне на друго в определен момент от денонощието, начин на организация на въздушния трафик на аерогарите, защото не могат всички да пристигат по едно и също време или да кацат когато си поискат.

Избягване на задръстванията по летищата.

Колкото е по-голямо летището, толкова по-деликатно е това разпределение. Във всяка страна ежегодно регулатор определя тези летищни слотове по свои критерии.

Ползваш или губиш.

За да си запазят правото да използват слотовете си, превозвачите трябва да изпълнят поне 80% от планираните полети.

Регламентът е въведен от 90-те години, за да повиши ефикасността и да попречи блокирането на часове, което би попречило на конкуренцията.

Ако авиокомпания не използва слотовете си, те й се отнемат и се дават на други превозвачи, които вече летят до тази дестинация или на такива, които биха желали да летят до нея.

Слотовете често се превръщат в рядка разменна монета за най-натоварените летища и повишават стойността на авиокомпаниите. Например за Франкфурт, Париж или Брюксел има много повече кандидати, отколкото часови диапазони за раздаване.

Често авиокомпаниите си разменят слотове, а в някои страни имат право да ги продават. Например през 2016г. Air France-KLM препродаде в Лондон слотове на Oman air за 75 милиона щатски долара. През януари 2022г Wizzair придоби 15 дневни слота от Norwegian Air Shuttle на Лондон Гетуик.

В пандемията ЕК облекчи правилото за слотовете.

По време на първата вълна европейските авиокомпании загубиха драстично много пътници. Затова ЕК понижи на 50% прага за заетост на слотовете.

Това е изискването и към януари 2022г. За лятото на 2022г ЕК се очаква да поиска минимум 64% заетост на слотовете.

Призрачните полети

Заради Brussels Airlines Белгия смята, че правилото на слотовете е икономически необосновано и настоява ЕК да го смекчи.

Директорът на Lufthansa Карстен Шпор каза в интервю през декември, че групата трябва да изпълни десетки хиляди полети през зимата, за да спази европейските правила, което в резултат ще доведе до повече емисии. „Това е вредно за климата“, каза Шпор за Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung.

Ryanair веднага реагира и директорът й Майкъл О‘Лиъри каза, че германската авиокомпания трябва да пусне местата в тях на ниски цени, за да обезщети европейските данъкоплатци, които субсидираха с милиарди евро Lufthansa в пандемията.

Lufthansa поиска хармонизация на европейските изключения за ползване на правата за излитане и кацане тази зима.

О‘Лиъри каза, че Lufthansa експлоатира климатичните тревоги, за да ограничи конкуренцията.

Wizzair настоява правилото за слотовете да не се променя в защита на традиционните авиокомпании. Директорът Йозеф Варади каза, че ако една авиокомпания не ги използва, те трябва да се прехвърлят на конкуренцията.

САЩ

Американският регулатор FAA ограничава слотовете само на три летища: Кенеди и Ла Гуардия в Ню Йорк и Роналд Рейгън във Вашингтон. В началото на пандемията тези ограничения бяха отменени, но наскоро отново бяха засилени само за международните полети до март 2022г.

Правилата в ЕС остават

Изискванията се основават на заявките на Eurocontrol и отказите са “много малко,” каза говорителят на ЕК Стефан де Кеерсмекер в четвъртък. „Не може да се твърди, че европейските правила задължават авиокомпаниите да летят,” каза той и поясни, че ако не могат да обслужват даден маршрут, могат да поиска изключение от правилото.

Според Eurocontrol въздушният трафик тази зима е 73% до 78% от нивата на 2019г. и по данни на ЕК се очаква да стигне 88% през 2022г.

Графика: Eurocontrol

Свързани теми

Предишна публикация
Летище София завърши обновяването на управленския екип
Следваща публикация
Ryanair закрива базата си във Франкфурт
49 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Ryanair поръча 300 нови боинга

Нискоразходният гигант Райънеър сключи най-голямата си сделка досега с американския производител Боинг за поръчката на…
Меню