От 2006 г. порталите към българското Черноморие са обслужили над 57,3 млн. пътници – над 34,4 млн. на летище Бургас и близо 22,9 млн. на летище Варна. Това съобщиха от концесионера „Фрапорт Туин Стар”.
През първите 15 години от концесията е инвестирано над 400 млн. лв., в резултат на което летищата във Варна и Бургас разполагат с два нови пътнически терминала, открити през 2013 г., и се радват на значителни инвестиции в модернизация на инфраструктурата и оборудването, както и цялостно обновена писта на летище Варна. Всички инвестиционни дейности съответстват на най-високите европейски стандарти за сигурност и безопасност.
През първите 15 години от концесията е постигнат рекорден ръст на трафика. От 2006 до 2019 г., преди пандемията COVID-19, ръстът на трафика на летище Бургас е +59%, а на летище Варна за същия период от време е +36%. Началото на пандемията от COVID-19 настъпи и напълно разтърси авиационния сектор, оказвайки силно влияние върху оперативната дейност на двете летища. През 2020 г. трафикът на летищата намаля с -80% спрямо нивото от 2019 г. Макар тази година летищата да отчитат малко по-висок трафик, все още се отчита спад от -60% спрямо обема на трафика през 2019 г., съобщават още от концесионера.
През последните 15 години, най-голям брой входящ и изходящ трафик на летище Бургас произхожда от следните пет държави: Русия, Германия, Великобритания, Полша и България. На летище Варна най-много заминаващи и пристигащи полети са се осъществили до следните пет държави: България, Германия, Русия, Австрия и Великобритания. Освен за бизнес пътувания, туризъм и отдих, Черноморските летищата са и карго центрове на източното крайбрежие. За периода 2006-2021 г. летище Бургас е обработило 82 800 тона товари.
„От името на Фрапорт България благодаря на всички, които допринесоха за нашето успешно развитие през първите 15 години в ролята на концесионер на летищата! Благодарим на нашите служители, търговски партньори, държавни органи и не на последно място на нашите акционери, който винаги ни се доверяват и ни подкрепят! Разчитаме на всички наши партньори и се надяваме да растем заедно с тях, както и да се интегрираме още повече!”, каза д-р Франк Кванте, Главен изпълнителен директор на Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт АД.
Летищата във Варна и Бургас бяха първите в България, получили сертификати на EASA – Европейска агенция за авиационна безопасност, отговаряща за стандартизацията в областта на безопасността и отговорното използване на ресурси и Въглеродна акредитация – Ниво 2 „Намаляване“ в чест на всички действията насочени в посока картографиране и намаляване на емисиите на CO₂. По време на COVID кризата черноморските летища се наредиха сред първите, наградени със Здравна акредитация от Международния съвет на летищата за изявения ангажимент да приоритизира и прилага най-високото ниво мерки за здраве и безопасност на летищата Варна и Бургас.
На летище Бургас стартираха проучвания за реконструкция и рехабилитация на пистата, както и проект за фотоволтаични паркове на двете летища – проектиран да осигури до 30% от електроенергията, необходима за успешната му работа. Очаква се фотоволтаичните централи да бъдат пуснати в експлоатация през 2023 г. Поради рестрикциите за провеждане на масови събития, за да отбележи своята 15 годишнина, Управителния съвет на „Фрапорт Туин Стар” предприе стъпка да осигури екологичен електро-транспорт на летищата – електронна мобилност, която цели да внедри по-екологичен, по-устойчив и удобен начин за придвижване за всички служители, работещи на територията на двете летища.
Процедурата за отдаване на концесия на летищата Варна и Бургас бе стартирана през 2004 г. Първоначално за концесионер бе избран „Копенхаген еърпортс”, но процедурата бе успешно обжалвана и след това рестартирана, като за победител бе избран консорциума „Фрапорт/БМ Стар”. В него влизат германския летище оператор „Фрапорт” и българската компания „БМ Стар“ EООД.
След дълги гони на спекулации, че зад българската фирма стои „Химимпорт” през 2018 г. акционерното дружество официално придоби фирмата, която държи 40% от „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт” АД. Останалите са на германците от „Фрапорт”.
Срокът на концесията е 35 години.