Американската авиокомпания Atlas Air, която е водещ клиент на Боинг потвърди, че последният произведен Боинг 747 в историята ще е за нея и ще бъде доставен през октомври 2022-а година.
Той ще е последният от четири самолета от типа, които авиокомпанията поръча в началото на 2021-а. Тези екземпляри от товарната версия 747-8F ще са последните произведени самолети от модела изобщо, с което официално ще приключи и производството на „кралицата на небето“.
За Боинг 747 и Atlas Air
Програмата Боинг 747 е вече на над 50 години. Първият самолет от типа, Боинт 747-100, започва работа за стартовия клиент Pan American Airlines на 22 януари 1970-а. Следващата, по-ефективна версия на модела, 747-200, прави първият си полет през същата година и влиза в търговски операции през следващата 1971-а.
Моделът -200 има четири различни под-модела: -200B е пътническата му версия, -200F товарната, а -200С е комби версия. Два самолета от този модел са превърнати във военнотранспортните VC-25, които се използват като специален транспорт за американските президенти от над 30 години и са известни с кодовото име „Air Force One“.
Следват модификациите 747-SP, 747-300, 747-400 и последното поколение 747-8, което полита през май 2011-а. Самолетът се превръща в любимец за много авиокомпании и пътници и са произведени общо над 1500 машини от всички версии. Въпреки това последната и най-модерна версия на 747 не среща ентусиазма на авиокомпаниите, особено в пътническия му вариант, от който са поръчани и произведени едва 47 самолета. Товарната се радва на над 2 пъти повече поръчки.
Въпреки залезът на кралицата в пътинческите му версии, самолетът остава много популярен сред карго-превозвачите, които продължават да получават доставки на нови и конвертирани самолети от модела.
Към момента остава да бъдат доставени само още 7 самолета – 3 от тях са за най-големия товарен оператор на модела – американската UPS, а останалите 4 ще долетят в Atlas Air.