Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и Главна дирекция „Главна въздухоплавателна администрация“ са обявили открити конкурси за „достъп до пазара на въздушни превозвачи за придобиване на право на назначаване с цел експлоатация“ на линията София – Банкок – София и линията София – Мале – София за търговски въздушен превоз.
Казано накратко, търсят се кандидат-превозвачи по двата маршрута, като такива могат да се явят и от двете страни на междуправителственото споразумение и да експлоатират маршрутите съвместно или поотделно, но едновременно.
До Бангкок се предлагат до 3 честоти седмично, с потенциална възможност за междинни спирки в Мале, Коломбо, Дубай, Доха, Бомбай /цитираме дословно, въпреки че градът отдавна е прекръстен на Мумбай/, Делхи, Калкута /също прекръстен на Колката/ и Джеда.
До Мале, Малдиви, също се предлагат до 3 честоти седмично, като междинните пунктове са без ограничения.
Очевидно е, че двата конкурса са свързани директно и идеята е маршрутът да се обслужва, като кръгов между София – Мале – Бангкок – Мале – София или подобна конфигурация.
В заповедта на министър Христо Алексиев не се посочва изрично дали става въпрос за редовни или чартърни маршрути, но предвид възможностите на българските превозвачи и особеностите на пазара едва ли можем да говорим за целогодишни редовни полети на този етап.
Засега не е ясно кои превозвачи проявяват интерес да оперират по маршрутите, но през миналия сезон чартъри до Мале изпълняваха основно новата авиокомпания Гъливеър със своите А330-200 и полети от София през Букурещ до Мале и България Еър, също с чартъри от София до Мале, но със задължително междинно кацане за дозареждане, поради липса на самолети с достатъчен обсег.
Срокът за кандидатстване е 30 дни от обявяване на конкурсите, което се случва на 5 октомври 2021.