Летище София затвори една от страничните си пътеки за рулиране, за да приеме участниците в European Cirrus Rally 2021 – традиционна европейска въздушна обиколка за собственици и приятели на самолети с марката Cirrus – едни от най-модерните и желани машини в леката авиация.
Тази година в ралито участват общо 11 самолета, повечето от които от различните поколения на модела Cirrus SR22, включително и най-новото и модерно шесто поколение – SR22T G6 GTS. Сред участниците забелязваме и представители на конкуренцията, в лицето на един турбовитлов Piper Meridian, Beechcraft Bonanza и един Piper Arrow.
За първи път София е една от спирките на обиколката, която стартира на 29 септември от Германия и премина през Братислава, Словакия, преди да стигне до България. След София групата ще отлети за Гърция, а от там през Черна Гора и Хърватия ще се завърне в Германия.
Подобни пътувания за авиационни ентусиасти се организират често в страните с добре развита лека авиация и много хора с възможности да поддържат любителски пилотски лицензи и собствени самолети. Организатор на пътуването е специализираната в приключения за пилоти агенция plotravels.com, а неин управляващ директор е българката Антоанета Зондхаймер, която разказа пред Авиофорум повече за тазгодишната обиколка:
Цирусите /кръстени на едноименните облаци във високите слоеве на атмосферата/ останаха в България два дни, по време на които екипажите посетиха и Пловдив, но с автобус, поради сложните административни процедури по организирането на събития за леката авиация изобщо в страната и в частност на пловдивското летище.
Всъщност, европейското Цирус рали за трети път преминава през България, като предишните два кацат на летищата във Варна и Бургас, където логистиката е организирана далеч по-лесно. Някои от основните проблеми, които срещат пилотите на малки самолети в страната ни, са липсата на най-използваното от тях авиационно гориво Avgas 100LL, наличието на едва 5 международни летища с граничен контрол, които са единствените входно-изходни точки за въздухоплавателни средства в страната и, разбира се, високите такси за услугите, предоставяни от тях.
Повече за Cirrus
Cirrus Aircraft Co. е американски производител, който за сравнителното краткото си съществуваве от края на 90-те години бързо завоюва лидерството по иновации, надеждност и безопасност в леката едномоторна авиация.
Новият флагман на компанията е първият и единствен сериен едномоторен реактивен лек самолет – Cirrus Vision Jet, който не случайно си присвои определението „Персоналният джет“.
Най-популярният и разпространен модел на компанията обаче, още от създаването й до днес е SR22 във всичките му вече шест поколения. Самолетът е със завидни аеродинамични показатели, много високо ниво на автоматизация, благодарение на иновативната авионика от Garmin Aviation, и изключително ниво на безопасност, благодарение на пионерната за целия сектор технология с използване с балистичен парашут за аварийно приземяване, която се вгражда стандартно във всеки Cirrus, включително Vision Jet.
Самолетите от гамата разполагат с 3+1 места и просторно място за още 70 кг багаж, а в типична конфигурация и оптимални параметри на полета обсегът на действие надхвърля 1600 км + резервно гориво за 45 минути полет.
Цената на чисто нов SR22 от последното поколение започва от около $600 000, но самолети от първите генерации се намират на вторичния пазар и за под $150 000.
Подробно полетно ревю на самолета ще напиша скоро, а междувременно можете да разгледате гамата на www.cirrusaircraft.com