Гилотината за Alitalia пада на 14 октомври, когато авиокомпанията трябва да прекрати всякаква дейност, предвид споразумението й в рамките на процедурата по защита от фалит. Въпреки това обаче, продължават да се продават билети за нейните полети и след тази дата.
Какво ще се случи с тези пътувания, след като по силата на европейските директиви след тази дата превозвачът вече не може да се ползва от протекциите по защита от банкрут? Италианският вестник Кориере делла Сера, който обичайно е добре запознат с делата около проблематичната национална авиокомпания, се опитва да внесе малко яснота по темата.
Според него, до 15 октомври включително Alitalia трябва да уважи, презавери или овъзмезди общо около 255 хиляди билета или ваучера, продадени в Италия или чужбина, на цена от средно EUR 135 за билет за всякакъв вид пътуване на обща стойност около EUR 34 милиона. Ликвидаторите на компанията не потвърждават тези данни, но според вестника те са от много достоверен източник.
По силата на специален декрет на италианското правителство от 29 юни 2021, то е отделило фонд от EUR 100 милиона за гарантиране стойността на билетите, чрез който или да се връщат изплатените суми или да се презаверяват билети за полети с други авиокомпании.
Регулациите по отношение на тези въпроси се решават и прилагат от италианското министрество на икономическите въпроси, което обаче не разполага с точна информация за поетите от авиокомпанията превозни ангажименти.
Случаят с Alitalia е прецедент в международната авиация, при който авиокомпания ще прекрати дейността си доброволно и по предварително установен график, което позволява и осигуряването на резервния фонд. Това, за разлика от случаите с изненадващи фалити и спиране на операции, като този с Томас Кук, когато над 144 000 пътници останаха по десетки летища из Европа и света и Великобритания предприеме най-голямата си мирновременна операция по репатриране на свои граждани.
Единствената неяснота остава около програмата за лоялност MilleMiglia, която има над 400 хиляди членове и не попада под защитата на резервните фондове. Според Кориера делла Сера, по силата на споразумението с правителството натрупаните мили от членовете на програмата няма да могат да се използват за полети с новата авиокомпания ITA, която трябва да се появи на мястото на Алиталия, но е възможно да са на разположение на ползвателите в рамките на интегрираната система на алианса SkyTeam, от който Алиталия бе част. Това обаче предстои да се уточнява на по-късен етап.