Официалното потвърждение за начало на разработката на товарна версия на популярния пътнически Еърбъс А350 дойде на 29 юли, когато шефът на консорциума Гийом Фюри обяви по-добри очакваните резултати на компанията за полугодието.
За плановете на европейския гигант да се изправи срещу доминацията на Боинг на товарния пазар от десетилетия с товарните версии на 747, 777, 767, 757 и 737 се заговори още през март. Малко по-рано полетяха и първите конвертирани товарни версии на А321, които обаче са прекалено скъпи, за да бъдат устойчиви.
Седмица по-рано шефът на Боинг Дейвид Калун обяви оптимистичните планове на компанията „в относително кратък срок да разработим и товарна версия на новият ни флагман 777Х.“
Боинг 777Х е най-големият двумоторен пътнически самолет в историята, но разработката му се препъна в административни и технически проблеми след кризата със 737 МАХ и Ковид пандемията и пускането му на пазара ще се забави до 2023-а година.
Калун обаче се надява, товарната версия на 777Х да е също толкова успешна и популярна, колкото сегашната 777F, тъй като самолетът ще е „готов за съществуващата инфраструктура.“
Очевидно това е и поводът Еърбъс да побърза с официализиране на плановете си за товарен А350F, с което стартира и битката за привличане на клиенти, сред които потенциалните са големите логистични компании, като FedEx, UPS, DHL и гигантите във въздушното карго, като Cargolux, Volga-Dnepr Group и азиатските превозвачи.
Според анализаторите от Cirium, новият А350F ще има капацитет от 109 тона товар, в сравнение с очакваните между 115 и 117 тона за товарен 777Х.
Ковид кризата предизвика ускорен растеж на товарните превози по въздух и според предвижданията на Боинг общо 2 430 товарни самолета ще бъдат добавени на пазара през следващите 20 години, от които 930 нови и над 1500 конвертирани от пътнически машини.