Cathay Pacific ще е вероятно първия тестов клиент на Airbus за програмата, която в европейския производител е известна като Project Connect, и която предвижда сертифициране на широкофюзелажния лайнер от ново поколение А350 за еднопилотна работа по време на круизната част от полета на голяма височина. Първите полети трябва да стартират през 2025, според графика на Cathay Pacific.
Въпреки това до международното признаване на програмата трябва да бъдат преодоляни множество препятствия. Ако бъде одобрена, новата система ще позволи на двучленен екипаж да се сменя за почивка по време на дълги полети, което ще спести третия пилот, който обикновено е на борда на такива маршрути.
Новата система ще допринесе за още повече икономии за авиокомпаниите в пост-пандемичната несигурност, особено при интерконтиненталните полети, които пострадаха най-сериозно. Твърде вероятно е обаче, тя да бъде посрещната от остра съпротива от страна на пилотите, които вече пострадаха от масови уволнения и паралелно с това изразиха загриженост във връзка с автоматизацията на самолетите.
Друга авиокомпания, която също работеше по еднопилотна програма, е германската Луфтханза, която обаче на този етап не възнамерява да продължава работата по темата.
От Cathay Pacific потвърдиха участието си в партньорство с Еърбъс, но побързаха да се въздържат от споменаване на срок за потенциално влизане в експлоатация на подобна система. Навлизането й в пътническите операции ще изисква сериозни и подробни тестове, одобрение на регулаторите и допълнително обучение на пилотите, като на нито един от тези етапи не се компрометира безопасността.
Още преди 3 години Еърбъс обяви намерението си да разработи система за еднопилотна работа на неговите А350, но тогава нито една авиокомпания не се включи активно в програмата. Сега, с отслабването на пост-пандемичните мерки работата по нея е поднобена, заяви говорител на Еърбъс.
Един от основните елементи е постоянното наблюдение на здравословните показатели на единствения опериращ пилот в кабината. Това ще изисква инсталирането на допълнителни системи в кокпита и разработката на съответен софтуер и протоколи за работата им, добавя представител на Европейската агенция за авиационна безопасност EASA.
По този начин, ако възникне здравословен проблем с опериращия пилот, почиващия трябва да бъде известен за секунди и да има възможност да достигне до кокпита незабавно. Програмата предвижда двупилотна работа в кабината по време а критичните фази от полета – излитане, набор, снижение и кацане.
От Еърбъс бяха заявили намерение да оборудват А350 и с напълно автоматична система за аварийно снижение, която да подпомогне единствения пилот в кабината с натоварената задача по скоростно снижение на самолета до безопасна височина в случай на разхерметизация на кабината.