Служебното правителство прекрати процедурата за концесия на летище Пловдив, съобщи пресцентърът на Министерския съвет. Това стана на провелото се днес, 16 юни 2021 г., правителствено заседание.
Процедурата за бе обявена през февруари 2020 г., но след това последваха пет удължавания на крайния срок за подаване на офертите. Последният срок е бил до 24 март 2021 г., но изтичането му не е била подадена нито една оферта, нито е постъпило искане за удължаването на срока.
Предвижда се да бъде извършен независим анализ относно целесъобразността и възможностите за откриване на нова процедура за възлагане на концесия, като се вземат предвид тенденциите за развитието и възстановяването на авиационната индустрия вследствие на пандемията от COVID-19, съобщават още от правителствената пресслужба.
От Министерството на транспорта уточниха, че ще се правят нови концесионни анализи, тъй като в досегашните критериите били много високи и затова никой не се явявал. Това е и становището на служебния министър на транспорта Георги Тодоров, който в миналото беше шеф на дирекцията за концесии в министерството на транспорта. От ведомството му казаха, че след изготвянето на анализа ще бъде обявена нова процедура за концесия на аеропорта в Пловдив. Това вероятно ще бъде оставено на следващото правителство. Още повече че пандемията срина трафика по летищата, а интересът на авиационния бизнес към концесии е близо до нулата.
Срокът на концесията бе 35 години. Победителят трябваше да плати еднократно 150 000 лева без ДДС в началото на концесията, като годишната концесионна такса бе 100 000 лева годишно, плюс 5% от нетните приходи от всички дейности на летището. Срещу това, държавата очакваше инвестиции в размер на 100 млн. лева.
Това бе третият опит държавата да отдаде летище Пловдив на концесия. По време на кабинета „Борисов 1”, бе направен опит за отдаване на концесия на част от него с цел изграждане на карго терминал. Тогава нямаше интерес. През 2016 г. бе стартирана процедура за отдаване на цялото летище.
След множество забавяния, през март 2018 г. за победител бе обявен консорциум между китайската компания „Хайнан“ (HNA Group) и регистрираната в Холандия компания „Пловдив Еърпорт Инвест“. Веднага след това се появиха въпроси, кой реално стои зад спечелилия кандидат, защото HNA Group е маноритарен участник в консорциума с едва 20%. Останалите се държат от холандското дружество, като не е ясно чий са капиталите там.
През юли същата година спечелилите се отказаха, а държавата прекрати концесията през октомври, въпреки че класираният на второ място, „Консорциум Летище Пловдив“, в който влизат „Тракия икономическа зона“ и голямата автотранспортната компания ПИМК, имаше желание да подпише договор за концесия.
Междувременно пловдивската община поиска да поеме контрола над летището, но след това се отказа.
Летище Пловдив бе сериозно модернизирано през 2009 г., когато бе изграден изцяло нов пътнически терминал. Натоварването на летището, обаче е повече от слабо. През 2019 г. там преминаха едва 77 000 пасажери, а през миналата 2020 г. – малко над 42 000.