Европейската агенция за авиационна безопасност /EASA/ сертифицира официално модела Boeing 737-800SF, каквото е официалното наименование на самолетите от този тип, конвертирани от американската компания AEI – Aeronautical Engineers Inc, базирана в Маями, Флорида и Дотън, Алабама.
Според американците, това е добра новина за европейските превозвачи, защото моделът с 12 палетни позиции на борда е идеално позициониран за структурата на европейските товарни маршрути. Компанията вече има поръчки и запитвания от редица европейски клиенти, като един от първите доставени самолети от типа ще е за българската Cargo Air /CGF/ до края на май или в началото на юни 2021.
Към момента AEI има сертификати за модела 737-800SF от американската Федерална авиационна администрация /FAA/ и китайската CAAC, към които сега добавя и този от EASA.
Този вариант на карго-конверсията на изключително популярния пътнически самолет дава възможност за превоз на до 23.9 тона товар на основната палуба с 11 пълномащабни контейнерни позиции и една допълнителна за контейнери от типа AEP/AEH.
Изпълнението на конверсията включва изцяло нови носещи елементи на подовата конструкция в централна и задната части на фюзелажа и нова основна карго-врата, задвижвана от хидравличните системи на самолета.
Иновативната система на AEI за поставяне на карго-вратата позволява по-безопасни операции по товарене и разтоварване на земята и минимизиране на риска от удари по вратата или корпуса на самолета. Конверсията включва и гъвкавата система за товарене Ancra Loading System, 9G бариера към предната кухня и кокпита, 5 допълнителни седалки за пътници и стандартните кухня и тоалетна.
Само през последните 6 месеца AEI са получили 40 поръчки за 737-800SF.
Компанията разполага с общо 14 производствени линии за конвертиране на самолети, на 9 от които ще се сглобяват 737-800SF, като се очаква да достави над 24 самолета до края на 2021 и над 30 през 2022.