Защо е притрябвало на една от най-малките държави в Европа, а и в света, с население от 77 хиляди души, един град и още няколко малки селища, да строи международно летище?
Отговорът е, като всеки друг в подобна ситуация – за да се отвори към света. Става въпрос за Княжество Андора, което е притиснато във високата част на Пиринеите точно на границата между Испания и Франция, и не разполага нито с железопътни, нито с въздушни връзки към останалия свят, а най-близките летища са това в Тулуза, Франция и Барселона, Испания.
Андора обаче, е все пак известна туристическа дестинация, главно заради отличните условия за ски през зимата и развит шопинг и планински туризъм през цялата година, благодарение на свободната икономическа зона.
Сега местната Търговско промишлена палата е взела на сериозно проект, разработен от NavBlue – базирана в Тулуза инженерна и консултанска компания на Airbus Group и CGX Aero – компания за аеронавигационни данни, базирана в Кастр, Франция, които смятат, че летище в Андора е съвсем резонно. Според палатата, стойността на проекта ще възлезе на около 345 милиона евро.
Идеята прилича много на летището в Тимпху, Бутан, и предвижда изграждането на писта и терминал на височина от около 2000м над морското равнище. Разбира се, подобна разработка ще трябва да се справи с множеството предизвикателства на терена, както за самото строителство, така и за въздушната навигация и маршрути, но би извела микроскопичната държава от нейната изолация, като я направи още по-привлекателна за туризъм, който е нейният главен икономически ресурс.
Андора е данъчен рай, който е сериозно откъсат от света, заради труднодостъпния терен и невъзвожност за допълнителни сухопътни връзки, освен вече съществуващите тесни пътища. Новото летище, което трябва да бъде построено на относително равен терен на точно 1987 метра надморска височина, ще има писта с дължина 1800 метра и ширина 45 метра, каквато би могла да се използва от самолети от класа на Еърбъс А220, А320нео, Е-190 или Боинг 737, макар и с някои специални условия и оборудване.
Търговската палата си представя и пътнически терминал с капацитет от около 2 милиона пътници годишно и потенциални дестинации из цяла Европа, Северна Африка и Близкия изток.
Разбира се, проектът не минава и без опозиция, която е най-яростна в лицето на президента на компанията-оператор на ски-курортите в Андора, обединени в консорциума и единната зона Grand Valira, според когото строителството на летище би било „лудост“.
Тепърва ще се обсъжда какви последици би имал подобен проект върху екологията в района, но от авиационна гледна точка едно е сигурно – летището би имало един от най-впечатляващите заходи в Европа и в света – нещо между Инсбрук и Куршевел.