Еърбъс е започнал активно да търси подкрепа сред своите клиенти авиокомпании за потенциална товарна версия на хитовия си пътнически модел А350. Офанзивата е насочена директно срещу презокеанския конкурент Боинг, който е лидер на карго пазара, предвид бързо растящия потенциал на електронната търговия и нарастващото търсене на въздушни превози на товари, съобщава Ройтерс.
Ако проектът бъде реализиран, това би се превърнало в първата карго конверсия на съвременното поколение композитни самолети, родоначалник на които е футуристичния Дриймлайнър – Боинг 787, който засега не се предлага в товарен вариант.
Разбира се, пазарните условия изискват производителя първо да набере критична маса желаещи сред своите клиенти, авиокомпаниите, за да инвестира огромни ресурси в разработката на подобна модификация. В сянката на глобалната пандемия и най-голямата криза в историята на авиацията производителите трескаво търсят варианти за нормализиране на поръчките и завръщане към растеж.
Търсенето на товарни превози, което беше относително слабо преди Ковид-кризата, буквално избухна през последната година, докато купувачите масово започнаха да поръчват от дивана вкъщи. Независимо от предупрежденията на анализаторите, че електронната търговия е неустойчива и податлива на рецесии, самолетостроителите в момента виждат карго сектора, като спасителна сламка за излизане от кризата със сринатите поръчки и забавеното производство.
Обикновено близо половината от въздушното карго се транспортира от пътническите самолети, но по време на пандемията те бяха масово приземени и това отвори огромни празноти в сектора и значително повиши търсенето и цените.
Въпреки че Боинг отстъпи мястото си на най-голям световен производител на самолети на Еърбъс, европейската компания изостава далеч зад американците в карго бизнеса. Самолетите на Боинг се доказаха, като по-издържливи и податливи на конвертиране от пътнически в товарни, след пенсионирането им от пътническата авиация, докато Еърбъс разчита единствено на морално остарелите конверсии на първия си модел А300 и сериозно преработения в товарен А330F, който не се радва на особен клиентски интерес.
Конверсиите на композитни самолети са достатъчно трудни и скъпи, за да не се предлагат от компаниите, специализирани в тази дейност, което изисква от производителите да намерят начин за първично производство на такива модели, ако има достатъчен интерес.
Според изчисленията на Еърбъс, разработката на товарна версия на А350 би отнела поне 2-3 години на цена от $2-3 милиарда.
За момента около една трета от продаваните от Боинг нови широкофюзелажни самолети са товарни, а над 3/4 от наличния световен товарен флот е на американския производител.
Ако Еърбъс реализира идеята си за товарен А350, то не би било учудващо, ако Боинг бързо предложи товарна версия и на новия си флагман в най-големия клас – 777Х.