Правителството ще облекчи условията за концесиониране на софийското летище, ако Европейската комисия даде разрешение. Това става ясно от думите на транспортния министър Росен Желязков, който днес, 24 февруари 2021 г., говори по темата в Парламента.
Според Желязков, основната идея е плащането на годишната такса за първото десетилетие на концесията да се отложи за последните 10 години от концесията. Предложението за това е дошло от концесионера „Соф Кънект”, а правителството е склонно да се съгласи с това. Основната пречка в момента е Европейската комисия, като се чака нейното съгласие.
Ако такова съгласие бъде получено, то с решение на Министерски съвет ще бъдат променени условията на концесията.
Причината за искането на концесионера е пандемията от COVID-19 и сривът в трафика не само на летище София, но и в света, като цяло.
Министър Желязков е казал, че „Соф Кънект” е предложил и да увеличи инвестициите в летището – от €608 на €624 млн. за 35-годишния период на концесия, както и е гарантирал, че всички останали ангажименти по летище София няма да бъдат променени. Включително и плащането накуп на 660 млн. лева авансово концесионно възнаграждение.
От „Соф Кънект” се очакваше да плаща годишно на държавата малко над €24,5 млн. или 32% от общите приходи по всички дейности на летището (плаща се която от двете суми е по-голяма). Ако се приеме предложението на компанията, то тези суми ще се платят в последните 10 години от концесията – между 2046 и 2051 г., когато инфлацията за четвърт век ще е минимизирала дължимото.
Росен Желязков се появи в парламента, след като опозицията, в лицето на БСП, поиска обяснения защо правителството планира да даде 10-годишен гратисен период за плащане на концесионните възнаграждения. Министърът защити концесията, като единствен вариант за развитието на столичното летище и обяви, че ако правителството не се съгласи с условията на концесионера, договорът може да бъде разтрогнат и да бъдат загубени 660-те милиона лева авансово плащане.
Правителството подписа договор със „Соф Кънект” на 22 юли 2020 г. Според него, концесионерът влиза във владение в рамките на 12 месеца след подписването, след като и двете страни изпълнят всички свои ангажименти. Желязков твърди, че задълженията са практически изпълнени, като предстои изчистването на финални документални въпроси.
В последните месеци, обаче упорито се носеха слуховете, че „Соф Кънект” не бърза да влиза в концесията си, поради неясните перспективи пред летище София и авиационния бранш, като цяло. Транспортният министър призна, че предложението на концесионера за облекчаване на условията е дошло през октомври миналата година.
58,7% по-малко пасажери и 41,4% по-малко самолетодвижения бяха отбелязани за столичното летище през 2020 г., като перспективите за 2021 г. не са особено блестящи. Очаква се авиационния бранш да достигне до нивата си от 2019 г. най-рано след три – четири години.
В същото време, на софийското летище се разразиха и други драми – изпълнителният директор Владимир Рапонджиев подаде оставка в началото на януари, а преди това той увеличи сериозно летищните такси. Рапонджиев бе заподозрян, че прави услуга на бъдещия концесионер, който няма да има право да променя летищните такси в първите 10 години от концесията. Решението, обаче бе анулирано от ГВА, след жалби на няколко авиокомпании.