Пандемията може и да приземи огромна част от авиацията през 2020-а, но дори и в тази изключително сложна и тежка авиационна година някои нови самолети успяха да полетят за първи път в небето. Решихме са върнем позитивизма и да ви припомним кои бяха най-значимите „първи полети“ на нови самолети в годината на най-тежката криза в историята на авиацията.
Boeing 777X
Първият от трите прототипа на новия флагман Боинг 777-9 полетя от Еверет, Вашингтон на 25 януари 2020. Първият самолет с двигателите GE9X се присъедини към тестовата програма през август. Доставките се окачват към средата на 2023
Gulftream G700
На 14 февруари 2020 полетя първият Гълфстрийм G700 от висок клас от Савана, Джорджия. До ноември пет самолета се включиха в тестовата програма. Разработен на базата на G650 новият флагман на луксозния производител трябва да бъде сертифициран до средата на 2022 с обсег от над 7500 морски мили и скорост Мах 0.85
Viking CL-415EAF
Всъщност, това е първият Canadair CL-215 самолет-амфибия, ъпгрейднат до стандарта CL-415 Enhanced Aerial Firefighting от кандската компания Longview Aviation Services. Той направи първи полет от Абътсфорт, Британска Колумбия на 10 март. Ъпгрейдът включва турбовитлови двигатели и дигитален кокпит.
Dornier Seawings Seastar
Dornier Seawings се похвали с новото поколение на своя самолет-амфибия Seastar на 28 март от Оберфафенхофен в Германия. Това е нова модификация на стария Seastar от 1984-а, но вече с дигитален кокпит, подобрени пропелери и ъпгрейднати системи.
Cessna 408 Sky Courier
Това е новият самолет в utility категорията на Textron Aviation. Първият полет от Бийчфилд, щата Уичита, беше на 17 май 2020. После към него се присъединиха още 3 тестови самолета, от които два пътнически варианта с 19 места. Още един в комби версия се присъедини в края на годината. Новата Цесна очаква сертификация през 2021
MagniX eCaravan
MagniX е компания за модифициране на самолети. Тя използва една Cessna 208 Caravan модифицирана с електрическа силова система, която полетя на 29 май 2020 от Мозес Лейк, Вашингтон. Самолетът има 560 киловатов електрически мотор, който замества турбовитловия PT6 на Прат енд Уитни. Електрическия eCaravan трябва да влезе в комерсиална употреба през 2022.
AIDC AT-5
AIDC AT-5 Brave Eagle е модерен тренировъчен самолет, разработван от Тайванската Аерокосмическа Компания AIDC. Първият полет беше на 10 юни 2020 от военновъздушната база Чин Чун Кан на острова. Той е продължение на F-CK-1 – първият тайвански свръхзвуков изтребител и трябва да влезе в серийно производство през 2023
Beta Technologies Alia
Beta е американска експериментална компания, която вдигна във въздуха първия си електрически самолет с вертикално излитане и кацане с помощта на хеликоптер. Това на стана на летището в Питсбърг на 12 юни 2020, като засега машината остава експериментална.
Stratos 716X
Stratos Aircraft полетя със своя изцяло композитен 716Х на 10 юли в Редмънт, Орегон. Това е шест-местен много лек джет, задвижван от един реактивен двигател Прат енд Уитни JT15D-5, който го ускорява до над 400 възела. 716Х ще се предлага като експериментален комплект, докато компанията сертифицира самолета.
ATR-72-600F
Това е първият изцяло товарен самолет на ATR, който полетя от Тулуза на 16 септември 2020. Той има максимална товароносимост от 9000кг и голяма карго врата, пригодена за стандартни контейнери. Той вече полетя за стартовия си клиент FedEx в началото на 2021.