С над 3000 произведени самолета от началото на бранда през 1963-а, Learjet ще остави значима и трайна следа в бизнес авиацията.
Решението на канадската Bombardier е продиктувано от влошените финансови резултати на компанията през последната година и опитите за ограничаване на разходите с над $400 милиона годишно до 2023. Производството на Learjet ще бъде прекратено окончателно в четвъртото тримесечие на 2021, съобщи компанията от Монреал.
За момента решението не засяга другото моделно семейство бизнес-джетове Global Express, чието производство ще бъде консолидирано в Монреал. След това компанията ще прегледа възможностите за продажба или отдаване под наем на освободените мощности и хангари в провинция Квебек.
Името Learjet доби световна популярност, след като собственици на такива самолети станаха звезди, като Марлон Брандо, Сами Дейвис Джуниър, Елвис Пресли и Франк Синатра. ВВС дори обявява навремето, че „Learjet е частния самолет, който ще промени начинът, по който летим.“
Според данните на анализаторската група Cirium обаче, търсенето на най-малкото семейство бизнес-джетове на канадската компания пропада още с идването на финансовата криза от 2008-9 година и така и не се възстановява напълно, а с настъпването на пандемията от миналата 2020 напълно изчезва.
Решението ще позволи на Bombardier да се фокусира върху оцеляването и развитието на по-печелившите му бизнес-джет програми Global и Challenger, които също пострадаха от глобалната криза.
Групата Bombardier започна поетапно орязване на водещите си авиационни активи, като най-напред продаде пътническото си реактивно подразделение CRJ /Canadair Regional Jet/ на японската Mitsubishi Aircraft, а през есента на 2020 се освободи окончателно и от турбовитловите серии Q400, произвеждани от подразделението й DeHavilland Canada.
Групата Bombardier, която притежаваше активи в много други транспортни области, като влакове, плавателни съдове и високопроходими машини, през януари 2021-а се превърна в изцяло „авиационна“ бизнес-джет компания, след като продаде окончателно и влаковият си бизнес на френската Alstom SA.
След цялостното преструктуриране в края на 2021 компанията трябва да има едва 13 000 служители, в сравнение с над 90 000 към 2017-а година.