Канадската самолетостроителна компания DeHavilland Canada се подготвя за временно спиране производството на най-популярния си продукт – турбовитловия Dash 8-400. Причината е, че към момента резервът от поръчани самолети е едва 17 броя, и когато те бъдат построени производството ще трябва да бъде замразено за неопределено време.
Допълнителен проблем за компанията е глобалната пандемия, заради която и вторичния пазар е наводнен със самолети от типа, при това на много конкурентни цени. Фабриката на ДеХавиланд край Торонто също е застрашена от затваряне, защото сградата в която се помещава в момента е взета на изплащане.
Проектът, известен още като Q400 е един от двата най-популярни турбовитлови самолета за регионални полети, заедно с европейския ATR 72. Q400 е най-новият и единствен модел от типа, останал в производство след придобиването на компанията от Bombardier. През 2018 производителя от Монраел се отказа от инвестицията и ДеХавиланд отново се превърна в независим производител.
Според канадските медии, компанията вече е изпратила известия до своите подизпълнители за спиране на доставките на компоненти, за да избегне производството на т.нар. „бели опашки“ – самолети, които не са купени предварително от конкретен клиент, а са предназначени за продажба на свободния пазар.
През 2020 ДеХавиланд загуби най-големия си клиент – британската FlyBe, която фалира през март, а оперираше с близо 10% от световния флот на Q400 от над 500 самолета. Машините на втория най-голям клиент, базираната в Торонто Porter Airlines, са паркирани на летище Били Бишъп в езерото Онтарио от март насам и не е ясно кога ще полетят отново.
В допълнение към това някои от по-малките клиенти на типа обявиха планове за извеждането на самолетите си от флота, като Austrian Airlines, американската Alaska Airlines и канадската Jazz, дъщерна на Air Canada. Така общо до края на 2020 без оператор останаха близо 80 самолета от типа, които отиват на вторичния пазар.