Влизането в търговска експлоатация на Boeing 777X вероятно ще стане към 2023 г. или дори по-късно. Това е заявил президентът на Emirates Тим Кларк, цитиран от Reuters.
„В момента стои въпросът, кога самолетът (777X – бел. ред.) ще бъде изпитан, сертифициран и готов за експлоатация. Може това да се случи през 2022 г., но може да е и 2023 г. или дори по-късно”, казва Кларк в интервю за Reuters.
Той е изразил безпокойство за настоящите планове на Boeing, като според него, те вероятно ще доведат до забавяне след фиксирания сега срок за влизане в търговска експлоатация, който в момента е 2022 г. Първоначалните планове бяха Boeing 777X да започне редовни пътнически полети през 2020 г.
777X е първият самолет, който Boeing ще сертифицира след фиаското с Boeing 737 Max. Двете катастрофи с типа показаха, че сертификацията му, до голяма степен, е била формализирана и не достатъчно добре надзиравана от Федералната авиационна администрация на САЩ.
„Та сега стоим и чакаме какво ще направи Boeing с тази сертификация и разбира се, ще вземем мерки за да оформим флота ни по най-подходящия начин за времето в което чакаме”, казва още Кларк.
Boeing не са дали коментар по темата за Reuters.
Президентът на Emirates е отбелязал, че очаква новият 777 да бъде гледан под лупа, като от компанията-производител са го предупредили, че авиационната администрация на САЩ може да забави процесите по сертификация чувствително.
Boeing 777X трябваше да полети през 2019 г. и да влезе в експлоатация година по-късно, но тези планове се провалиха заради проблеми с двигателя GE Aviation GE9X. Трудностите бяха свързани с прегряване на двигателя, което водеше до твърде бързата му амортизация. Първият прототип полетя през януари 2020 г.
Boeing стартира проекта 777X през 2013 г. по време на авиационното изложение в Дубай. Новото поколение на свръхуспешния модел 777 се задвижва от новите двигатели GE9X (тяга на излитане от 467kN), има изцяло ново и по-голямо композитно крило, удължен фюзелаж, малко по-широка пътническа кабина и други подобрения.
Една от отличителните черти на поколението 777X са сгъващите се краища на полукрилата. Размахът на крилото на самолетът е цели 71,8 m, но за да може машините от този тип да се вместват на същата площ на земята, както и първото поколение 777, краищата на полукрилата се сгъват по време на рулиране и престой на перона, което намалява размаха до 64,8 m.
Поколението има две модификации – 777-8 и 777-9. Последняит се превръща в най-големият двудвигателен широкофюзелажен лайнер в историята. Машината ще е дълга 76,7 m и ще пренася 426 пътника в две класи на дистанция от 13 500 km.
Emirates първоначално поръчаха 150 броя Boeing 777-9 конфигурирани за 406 пасажери, но след това коригира поръчката на 126 самолета. Анализатори, обаче отбелязват, че предвид свития авиационен пазар и неясните перспективи към възстановяването му, дори и тези 126 бройки, може да са прекалено много за дубайската авиокомпания.