Американският самолетостроител Boeing е доставил през 2020 г. едва 157 пътнически самолета, като за последно компанията е доставяла толкова малко машини през далечната 1984 г.
Перфектната буря от невиждано свиване на въздушните превози, икономическа криза и спрените полети с Boeing 737 Max доведоха до това, че ако през 2018 г. компанията достави на клиентите си 802 пътнически самолета, през 2019 г. числото падна до 380 (най-вече заради кризата с модела Max), то сега доставките са само в рамките на 157 самолета.
През 1984 г. Boeing успява да достави едва 146 машини. В следващите 36 години, броят на пътническите самолети, които самолетостроителят е предал на клиентите си никога не е падал под това число. До сега.
Разбивката по типове показва, че за 2020 г. са доставени 43 машини от семейството 737, пет броя 747, 30 броя 767, 26 Boeing 777 и 53 самолета от модела 787.
Кризисната ситуация докара и рекордно анулиране на поръчки, което пък доведе до това, че нетните поръчки за 2020 г. на Boeing са четирицифрено отрицателно число. Новите поръчки за годината са едва 184, но в същото време има отказани 1260 заявки, което води до нетни поръчки от -1026.
В резултат, поръчките, които Boeing има да изпълнява, към края на 2020 г., са едва 4223, от които 3321 са за семейството 737, осем са за модела 747, 75 броя са за 767, 350 са за Boeing 777 и 469 заявки са за 787.
Краят на годината доведе, все пак, до известен оптимизъм за Boeing – 737 Max постепенно започна да се връща към търговски операции, а ирландската нискотарифна авиокомпания Ryanair поръча 75 броя 737, плюс ангажимент от Alaska Airline за други 23 броя.
Надеждите за 2021 г. са, че Boeing ще успее да възвърне доверието в 737 Max, което ще даде и още поръчки. Успокоително за компанията е, че тя все още доминира на широкофюзелажния пазар, където моделите ѝ 767, 777 и 787 се пласират по-добре от Airbus A330 и A350. Там преднината е несигурна, особено след поредните проблеми с модела 787 и бавещия се 777X.