Европейският самолетостроител Airbus е доставил 566 нови пътнически самолети през миналата 2020 г. Това съобщиха от компанията.
В сравнение с предкризисната 2019 г., броя на доставените самолети е паднал с малко над 1/3. През по-миналата година доставените машини са 863 на брой.
През месеците април и май, когато ограниченията заради пандемията от COVID-19 бяха най-сериозни, Airbus е доставила и най-малко самолети – съответно 14 и 24. Тогава и компанията започна да намалява темповете, с които сглобява своите машини. През лятото доставките се ускоряват, а през октомври, ноември и декември, клиентите на компанията са получили съответно 72, 64 и 89 машини.
Най-голям дял сред доставените самолети има, разбира се, фамилията A320 с 446 бройки (431 от тях са от поколението neo). Фамилията A350 e с 59 доставки (14 от които са A350-1000), следва най-малкия модел – A220 с 38 броя, след това е двудвигателния A330 с 19 машини (13 от поколението neo) и накрая идва гиганта A380 с четири доставки.
През 2020 г. Airbus са получили 383 нови поръчки, от които 64 за A220, 296 за фамилията A320 (37 от които са за модификацията A321XLR), 21 заявки за A350 и две за A330.
Заради отказаните самолети (115 на брой), обаче нетните поръчки на компанията са едва 268. Слабата година води до спад на портфолиото на Airbus – ако в края на 2019 г. то е било за 7482, то в края на 2020 г. пада на 7184.
Гийом Фори, изпълнителният директор на Airbus, е изразил умерен оптимизъм за настоящата година, но е подчертал, че в краткосрочен план има все още много предизвикателства и неизвестни.
Свиването в новите поръчки е сравнимо с кризисните години около последния икономически срив. През 2009 г. Airbus имаха едва 281 нетни поръчки.