Зимни препятствия по пистата

75 прочитания

В сезона на студа, леда и снежните виелици, много по-често виждаме допълнително оборудване и хора навсякъде по перона, пистите и пътеките за рулиране на малки и големи летища.

В това няма нищо необичайно, тъй като специфичните меторологични условия изискват намесата на различни служби за осигуряване на допълнителна безопасност и сигурност на полетите. Такива са снегопочистващите служби, екипите по деобледеняване и анти-обледенителните процедури по самолетите и други спомагателни отряди.

И, въпреки че на едно летище придвижващите се самолети /или самолетодвиженията/ са винаги с предимство, това съвсем не означава, че екипажите на въздухоплавателните средства не трябва да са нащрек и с още по-изострено внимание за заобикалящата ги среда, защото грешките и от двете страни стават доста по-възможни.

Както самолетите, така и големите машини на службите по поддръжката разполагат с ограничена видимост от кабините за управление, а намесата на кулата /ако изобщо има такава/ или други контролни органи на земята често може да не е достатъчно навременна.

Затова, най-важното в тези трудни условия е: спазване на правилата за движение в маневрените зони на летищата и повишено внимание!

Иначе се стига до ето такива инциденти, като този от зимата на 2015-а, когато

Екипаж на Hawker Beechjet се врязва в снегорин на пистата

Случката е от летище Телурайд в Колорадо, САЩ. Самолетът е Hawker Beechjet 400 с двама души екипаж е 5 пътници на борда. За късмет – никой от тях не е пострадал, като невредим се отървава и шофьорът на снегопочистващата машина. Какво се случва…

Бизнес джетът е тотална щета след катастрофата, но за късмет всички са невредими, включително шофьорът на снегорина, който е ударен отзад

Пилотите на малкия двумоторен реактивен самолет се връщат в САЩ след международен полет. Известно им е, че времето на летището за кацане е близко до минимумите и екипажът обсъжда вариантите за кацане на резервно летище, в случай че се наложи прекратяване на захода на основното по план. С приближаването на основното летище, на което няма контролна кула, екипажът получава информация за времето от ръководителя полети, според която времето се подобрява. Той пита екипажа, дали разполага с последния NOTAM /специален информационен бюлетин за екипажи/ за дестинацията. Пилотите отговарят, че имат информация за времето, но не и последните NOTAM-и. Ръководителя полети /РП/ не им съобщава за последни NOTAM-и. 2 минути по-късно обаче, служители на летището въвеждат нов NOTAM в електронната система, според който пистата се затваря с незабавен ефект, за снегопочистване.

NOTAM информацията се разпраща електронно и автоматично до всички центрове за ръководство на въздушното движение, но системата не дава автоматична нотификация за получаването на нова информация. Разследването показва, че ръководителя полети е бил претоварен от работа по време на инцидента и не е забелязал новата информация.

Около 8 минути след издаването на NOTAM-a РП дава разрешение за заход на екипажа. От този момент пилотите канселират полетния план за полети по прибори /IFR/ и продължават по правилата за визуални полети, тъй като имат ясна видимост към пистата. Те обаче не прослушват общата честота за комуникации на летището, на която се разменя информацията между службите на земята.

В резултат на това самолетът продължава захода и реализира кацане, при което се удря в снегопочистваща машина около средата на пистата. При разследването екипажът посочва, че не е видял снегорина на пистата.

Зимните условия по летищата са винаги предизвикателни. Въпреки че самолетите и екипажите им са винаги с предимство, вниманието и концентрацията трябва да са още по-големи

 

Свързани теми

Предишна публикация
EASA – до 72ч пауза за екипажи след ваксинация
Следваща публикация
Райънеър Ирландия уволни Главния пилот, заради тормоз
75 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Меню