От 1 януари 2021 всеки пътник, който излита от летище в Нидерландия ще плаща по още 7,45 евро, съобщи Министерството на финансите на 13 ноември 2020г.
Страната обоснова новия данък за гражданската авиация с поставените климатични цели и с факта, че в момента международните полети, за разлика от колите, влаковете и автобусите, не се облагат.
Нидерландия обаче няма да въвежда подобна такса за карго полетите, защото превозвачите тогава ще изберат да кацат в съседни страни и летищата Схипхол и Маастрихт-Аахен ще пострадат, пише Министерството.
Новата такса за пътническите полети е компенсация за пропуснатите приходи. Трансферните пътници ще бъдат освободени от нея.
Новината предизвика бурна реакция от международни организации в авиацията.
„Въвеждането на такса за пътниците на авиокомпаниите в Нидерландия през най-тежката криза в историята на авиацията ще се отрази на работните места и възстановяването, не и на емисиите СО2. Правителството би трябвало вместо това да се насочи към подкрепа за авиокомпаниите да намалят емисиите си СО2 чрез устойчиви горива и нови технологии“, обяви IATA.
„Шокирани сме и разтревожени от плановете за налагане на нова такса върху самолетните билети в най-тежката криза в авиоисторията. Средствата не подкрепят декарбонизацията и ще влязат директно в общия бюджет“, заяви A4E.
ЕК смята да предложи общоевропейска такса в авиотранспорта през второто тримесечие на 2021г.
От 6,43 милиона пътници през октомври 2019, Амстердам Схипхол посрещна само 1,14 милиона през октомври тази година, което е 84% спад.
Карго полетите обаче се увеличиха с 60% за октомври за година, обяви летището.
За ноември пътническият трафик се очаква да остане под още натиск заради ограниченията за пътуване. Летището очаква 370-610 дневни полета и 16000-38000 пътници на ден.