Компанията Boom Supersonic представи публично XB-1 – технологичен демонстратор, който ще спомогне за създаването на свръхзвуков пътнически самолет от ново поколение, който е наречен Overture.
Базираната в Денвър, САЩ, компания показа XB-1 вчера, 7 октомври 2020 г. Boom Supersonic разкри и част от своите бъдещи планове, както и графиците за изпитания. Основната задача на компанията е вкарването на Overture в търговска експлоатация. Машината трябва да превозва между 55 и 75 пасажери в изцяло бизнес класа, при скорост от M 2,2, а далечината на полет трябва да позволява пресичането на Атлантическия и Тихия океан.
Технологичният демонстратор XB-1 е умалено копие на Overture в мащаб 1:3. Задвижва се от три реактивни форсажни двигателя GE Aviation J85-15 (тяга от 53,4 kN). Дължината на самолета е 21,6 m, а фюзелажът му е изработен от композитни материали. Крилото е оптимизирано за свръзвукови скорости, но ще е достатъчно ефективно и за излитане и кацане.
Планира се XB-1 да полети за първи път догодина, а изпитанията да се провеждат от Мохаве, Калифорния. Машината трябва да провери в реалност редица технологии и конструкторски решения, които се подготвят за Overture. Едно от най-големите предизвикателства ще е конструкцията на въздухозаборниците, които трябва да осигуряват оптимално количество въздух на различните етапи от полета.
За да се осигури добър обзор при излитане и кацане, XB-1 е снабден с камери с висока резолюция.
През 2021 г., паралелно с летателните тестове на XB-1, Boom Supersonic ще започне изпитанията на Overture в аеродинамична тръба, а на следващата година да започне да строи линията за крайно сглобяване с капацитет 5 – 10 самолета месечно. Първият Overture ще бъде показан през 2025 г., а приключването на типовата сертификация се планира за 2029 г.
Boom Supersonic оптимистично заявяват, че ще построят повече Overture, отколкото 787. В момента Boeing са доставили над 1000 броя от композитния си модел.
Базовата каталожна цена на Overture ще е $200 млн. (което е малко под каталожната цена на Boeing 767). Самолетът ще се задвижва от изцяло нов безфорсажен двигател, като в момента се работи с Rolls-Royce по темата. Компанията се надява, че ще има сходна горивна ефективност на седалка с тази на традиционните пътнически самолети.
За момента, Boom Supersonic има предварителни поръчки за 30 самолет – 20 за Japan Airlines и 10 за Virgin Group.
Boom Supersonic e основана през 2014 г. от Блейк Шол, който преди това е работил в гиганта Amazon. Компанията е набрала около $151 млн. капитал, които ще са достатъчни за първоначалните изпитания на XB-1.
Concorde, последният свръхзвуков пътнически самолет не лети от октомври 2003 г.