Airbus представи самолети с нулеви емисии

211 прочитания

Идеята ZEROe включва три самолета, задвижвани с хибридни, турбореактивни и турбовитлови двигатели с въглеродни клетки, които могат да намалят емисиите СО2 с до 50%.

Целта на компанията, е да произведе първия в света пътнически самолет с нулеви емисии до 2035г. Амбициозният проект ще изисква милиарди инвестиции в разработката и инфраструктурата.

Без керосин в резервоара

И трите самолета на Airbus, обявени на 21 септември 2020 разчитат на водорода.

Те са захранвани от модифицирани двигатели с газови турбини с гориво течен водород и в допълнение използват водородни клетки за генериране на електричество, в резултат на което се получава високоефективен хибриден електрически самолет.

Всеки един от трите модела интегрира по различен начин съхранението на течния водород и дистрибуционната система.

Снимка: Airbus
Снимка: Airbus

Турбореактивният самолет е с капацитет 200 пътници, подобно на тяснофюзелажния А321neo и ще може да лети над 2000 морски мили.

Снимка: Airbus

Турбовитловият модел е по-малък, за около 100 пътници и ще може да лети на по-къси разстояния.

Снимка: Airbus

Без съмнение най-голям интерес предизвика странният силует на BWB /Blended-Wing Body/, V-образна конфигурация с изключително широк интериор, предоставящ многобройни възможности за съхранение и дистрибуция на водорода. Също като останалите два, и този има два двигателя. Ще може да събере до 200 седалки.

Графика: Airbus

Прототип през 2020

Инженерите на Airbus имат пет години, за да стартират програмата ZEROe до 2025, за да може първият граждански самолет да излезе от хангара през 2035г.

Производителят съобщи, че ще бъде готов с прототипа до края на тази година.

Airbus е под натиска да ускори разработката на нов самолет, след като на правителствата на два от най-големите си акционери, Германия и Франция го подкрепиха финансово заради пандемията и срива на глобалния трафик.

Двете страни се ангажираха общо с 2,5 милиарда евро за подкрепа на проекти за чисто гориво.

Производството на първия самолет на въглеродно гориво ще бъде предизвикателство при тези срокове, заради необходимото развитие на инфраструктурата на летищата и милиарди инвестиции.

Водородът

В момента водород се получава най-често от изкопаеми горива като петрол, газ или въглища.

„Зеленият” и „жълтият” водород трябва да правят чрез електролиза от атомна енергия или водноелектрически централи.

В Лааге, Германия на 12 юни 2020г бе открита 2 MW електролитна платформа на Apex Energy, способна да произвежда над 300 тона водород с нулеви емисии от ВЕИ на година.

Свързани теми

Предишна публикация
Доставките на МС-21 започват до края на 2021
Следваща публикация
Първи полет на ATR 72-600F
211 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Меню