2020-а е турбулентна и съдбовна за много авиокомпании, голямото мнозинство от които записват тежки загуби и са изправени пред трудни решения за бъдещето си. На практика всички са отписали възможностите за печалба.
И въпреки това, има няколко превозвача, които успяват да запишат печалба през годината на най-дълбокото пропадане на световната авиоиндустрия. Как го постигат?
Бърза промяна на фокуса
Струва си да отбележим, че дори печелившите авиокомпании записват рязко пропадане на приходите. Повечето превозвачи имат двуцифрени спадове на приходите, поради изчезналото търсене.Без претенции за изчерпателност, ето кои имена изпъкват сред по-големите, които успяват да се задържат над водата.
Два от най-ярките примери са от Южна Корея – местните Korean Air и Asiana записаха загуби през първото тримесечие на 2020, заради спада на пътуванията от Китай и Югоизточна Азия, но през второто трендът рязко се променя. Защо?
Отговорът е: карго. След драстичния спад на пътническите полети и двете авиокомпании бързо насочват ресурси в карго-операциите, възползвайки се от паралелния спад на товарния капацитет заради приземяването на огромното мнозинство от пътнически самолети, които превозват над половината от световното карго.
Резултатите са изключително добри. И двете авиокомпании записват 95% ръст на приходите от карго през второто тримесечие. Korean Air е на печалба от $125.5 милиона, дори при спад на приходите от 44%. Asiana е на печалба от $96.6 милиона при спад на приходите от 45%. Още повече, че в този период цената на каргото скочи до тавана.
Изненадата беше още по приятна за Asiana, която е в процес на преструктуриране и със сключена сделка за прехвърляне на мажоритарния пакет от акции, въпреки че последната е на път да се провали…
Друг играч, който се справя изненадващо добре по време на пандемията лети от Африка. Ethiopian е най-големият превозвач на континента и с комбинацията от добре планирани карго и репатриращи полети успя да покрие оперативните си разходи, като дори запише печалба за финансовата година, приключила в края на юли. Колко точно още не е ясно.
Успехът на Етиопиън е от сходно естество, като този на корейските компании – бърза промяна на фокуса към карго и възползване от създалият се вакуум. Другото направление са по над 40 чартърни полета седмично по време на пандемията, напълно достатъчни да се покрият разходите.
Отговорът е карго
2020 се очертава, като отлична година за карго операторите. Докато все повече хора остават вкъщи и поръчват стоки онлайн, карго операторите се радват на скок в приходите и печалбата, като практически всички използват момента, за да увеличат флотите и капацитета си.
FedEx, UPS, DHL и Prime Air на Amazon не само затвърждават, но и разширяват позициите си. По-рано през годината карго-хъбът Анкъридж в Аляска се превърна в най-натоварения в света, а шефът на DHL обяви второто тримесечие за най-печелившото в историята на компанията. Това е причината в момента карго-операторите да са лидерите по печалби в индустрията.
Продажбите на нови и конвертирани карго самолети също скочиха. Boeing и Airbus вече мислят за нови карго самолети, ако търсенето продължи със същите темпове, както и за ускорени и подобрени конверсии на съществуващите пътнически самолети, от които много авиокомпании в затруднение вече се отказват.
Нищо чудно още в близко бъдеще да видим първата реална конверсия на предсрочно пенсионираните гиганти А380 или по-бърза от очакваната разработка на товарни версии на новите А350, А330neo или Boeing 777X.
Възстановяването на пътническите авиокомпании обаче ще отнеме повече време от очакваното. Докато пандемията изглежда във фаза на плато, много от тях продължават да изгарят милиони на ден. Хиляди самолети остават на дългосрочно съхранение на земята, а завръщането към масово пътуване по въздуха продължава да се отлага за неопределено време.
Ето защо през следващите 2-3 години много авиокомпании ще останат в режим на оцеляване, докато загубите за индустрията като цяло ще надхвърлят няколко стотин милиарда долара за времето на кризата.