Транспортът на товари по въздуха има важна роля в разпространението на ваксини в обичайни обстоятелства заради температурните и времеви изисквания. В сегашната обстановка това ще бъде мисията на века, съобщи IATA.
Асоциацията на авиокомпаниите призова правителствата да облекчат сътрудничеството в областта на логистичните вериги и гранични процедури.
Ваксините трябва да бъдат транспортирани според международните регулаторни изисквания при контролирана температура и без забавяне при много неизвестни за планирането на операцията – брой дози, температурни изисквания, локации на производителите и др.
IATA започна да планира доставките на ваксина
IATA смята, че ще е необходимо:
- Въвеждане на бързи процедури за издаване на разрешения за прелитане и кацане за самолетите, возещи ваксини.
- Изключване на екипажите от изискванията за карантина с цел поддържане на веригите за доставка.
- Поддържане на временни права за операциите по превоз на ваксини, когато има ограничения.
- Премахване на ограниченията за полети през нощта.
- Даване на приоритет при пристигане на жизненоважните доставки.
- Да се обмисли премахване на митата за облекчаване на доставките.
IATA предупреждава, че сериозно препятствие ще бъде сегашния намален карго капацитет в света.
Глобалната мрежа от маршрути вече показва недостиг на самолети заради намаляване на операциите на авиокомпаниите по време на пандемията спрямо общо 24000 глобални междулетищни двойки отпреди коронавируса.
„Целият свят очаква с нетърпение безопасна ваксина против Covid. Водещата агенция за доставките в най-голямата и бърза операция в историята досега ще бъде UNICEF и ролята на авиокомпаниите и международните транспортни компании ще е критична за изпълнението й”, каза директорът на Уницеф Хенриета Фор.
Доставката на една доза за 7,8 милиарда души в света ще изисква 8000 карго самолета Boeing 747, каза директорът на IATA Александър де Жуниак. Дори и половината от ваксините да бъдат транспортирани по суша, това ще бъде най-голямото транспортно предизвикателство в историята.