Летище Шьонефелд в Източен Берлин ще стане част от новия летищен комплекс на германската столица, който ще заработи официално през октомври, след над 10-годишно отлагане.
Летище Берлин Бранденбург е готово от близо десетилетие, но докато по света бяха открити много нови авиационни хъбове, един от най-скъпите инфраструктурни проекти в Германия стана обект на унизителни критики, заради безкрайните дефекти и проблеми, които на няколко пъти осуетяваха официалното му откриване. Според Билд официалния старт на новото летище ще бъде на 30 октомври, като намиращото се в непосредствена близост и споделящо същата полоса за излитане и кацане летище Шьонефелд на бившия Източен Берлин ще стане официално част от комплекса.
През последните години Шьонефелд успя да поеме голяма част от берлинския трафик, заедно с другото основно летище Тегел, което страда от недостатъчен капацитет. И двата комплекса бяха многократно разширявани с нови „временни“ терминали, но въпреки това Берлин остана единствената западноевропейска столица без качествен авиационен и трансферен хъб във всички години след обединението на Германия.
Сега, предвид фактът, че Шьонефелед и Бранденбург ще продължат да споделят единствената готова писта на новото летище /от предвидените две и почти построената втора такава/, според международните правила и процедури ще е невъзможно двата терминала да продължат да използват различни идентификационни кодове.
Със стартирането на операциите от новото летище обаче, Тегел ще затвори врати и това открива възможност за сливането на двата източни терминала и преминаването им в единна идентичност. Така, вместо да използва идентичността на Шьонефелед със стария код SXF новото летище официално ще се ребрандира под името Берлин Бранденбург „Вили Бранд“ и ще използва кода BER, който и без това е по-подходящ предвид името на града.
Следователно с влизането в сила на зимното разписание от 25 октомври, според изискванията на IATA и ICAO, обединеното вече летище ще бъде разпознавано с кода BER. Паралелно ще се случи и преразпределение на пълномощията, обслужваните авиокомпании и официалните наименования на терминалите, като новият ще бъде Терминал 1, а старите терминали на Шьонефелед ще станат Терминал 5. Собственикът на комплекса вече е в процес и по външно и вътрешно ребрандиране на летището. Засега не е ясно кои части ще се превърнат в последствие в терминали от 2 до 4, но мастър-плана на новото летище предвижда и бъдещи разширения, включително пускането в експлоатация на втората паралелна писта до края на 2021 година.
Новото летище е свързано с директна железопътна линия до центъра на града и ще разполага с над 10 пъти повече паркоместа за автомобили. Първоначално капацитетът му е разчетен за над 40 милиона пътници годишно, което с близо 35% повече от общия капацитет на двете съществуващи летища в Берлин. Плановете за развитие предвиждат капацитетът да бъде увеличен до 60 милиона пътници годишно в рамките на следващите 5 години, допълва Билд.