Единственият завършен руски екраноплан от клас „Лун“, който тънеше в забвение, извърши последния си „полет“ преди да се превърне в музеен експонат.
Първият и единствен напълно завършен екраноплан, наречен Проект 903 и останал известен в историята, като „Лун“, наскоро отново се понесе по водите на Каспийско море за първи път от десетилетия и вероятно за последен път, преди да се превърне в музей. Екранопланът е специфичен летателен апарат с крило, който използва екранния ефект при нисък полет над земята или водната повърхност.
Този странен апарат е разработен в Съветския съюз в последните години на Студената война, като високоскоростен летателно-плавателен апарат за борба с противокорабни ракети. Той прекарва изключително кратка бойна служба и практически няма никакъв боен опит.
Сега апаратът ще бъде изложен на показ в музея „Патриотичен парк“ в град Дербен, намиращ се в полуавтономната руска република Дагестан.
На 31 юли 2020 руското министерство на отбраната обяви, че Проект 903, познат още като МД-160 е пристигнал в Дербент след 14-часово пътуване на юг от руската военноморска база Каспийск, която също се намира в Дагестан, където беше оставен да ръждясва в забвение от края на 90-те. Тъй като апаратът не е в оперативно състояние, подготовката за пътуването е отнела няколко дни, преди да бъде изтеглен от влекач до мястото му на краен престой.
Плановете за преместването на МД-160 в музея в Дербент изникват през януари 2020.
Осноната конструкция на апарата, който е с излетна маса от 378 тона, е изпълнена в завода Красное Сормово на река Волга в Нижни Новгород през 1986 година. Той се задвижва от 8 турбовентилаторни мотора Кузнецов НК-87, всеки с тяга от 12 тона, които са монтирани на две гондоли от по 4 мотора от всяка страна на фюзелажа.
Екранопланите по принцип имат подобен дизайн с особено големи размери и големи площи на крилото, тъй като използват екранния ефект от полет в непосредствена близост над повърхността. Практически те са летящи кораби, тъй като оперирането е много по-ефективно, лесно и безопасно над вода. Въпреки това, всяка равна повърхност би била подходяща за полет, включително равни полета и заледени площи.
Работата по МД-160 завършва през 1991 точно преди разпадането на Съветския съюз. Тогава апаратът е предаден на Каспийския флот, който става част от руските военноморски сили. Именно Каспийският флот е натоварен със задачата да разработи и тества екраноплани още по времето на Съветския съюз, сред които и огромният Макет Кораб, известен още като „Чудовището от Каспийско море“. Той е произведен през 1966 и извършва изпитания до 1980, когато е унищожен при сериозен инцидент.
Чудовището от Каспийско море има излетна маса от над 400 тона и се задвижва от 10 турбореактивни двигателя Добринин ВД-7. Той държеше титлата за най-тежък и голям самолет в света, преди излитането на съветския Ан-225 Мрия през 1988.
Докато „Чудовището“ е само изпитателен проект, екранопланите от клас „Лун“ се предвижда да се превърнат в основна част от флота с първоначална поръчка за 8 машини. Според първоначалната задача, те трябва да се оборудват с 6 противокорабни ракети П-270 Москит, които се монтират по двойки в горната централна част на фюзелажа.
В опашката е монтиран огромен радар и допълнителен сонар. Тези екраноплани имат за цел да изпълняват високоскоростни нападения срещу противникови кораби, като използват скрития си профил, висока скорост и малък отпечатък върху терена за прикритие.
Видео с екраноплана Лун в действие…
Икономическия срив в Русия след разпадането на Съветския съюз обаче слага край на проекта и флотилията от екраноплани така и никога не е построена. Още преди разпада на съюза обаче, проектът Лун е вече под въпрос. Въпреки че втори апарат о този тип е вече в процес на сглобяване, властите решават той да бъде невъоръжена версия на екраноплана, която ще се използва за поддръжка на оригиналния МД-160.
След потъването на съветската подводница К-278 Комсомолец през 1989 следва ново предложения, за оборудването на втория Лун като платформа за издирване и спасяване под кодовото име „Спасатель“.
През 2017 идеята за Спасителя е съживена и русия иска да довърши апарата, като го използва за операции в стратегическия Арктически регион. По време на прекратяването на проекта през 1991 втория екземпляр е почти завършен, но от тогава стои закотвен в завода в Нижни Новгород.