В строго контролирана медийна среда, Тиери Део, основател на фонда Meridiem подписа договора за концесията на летище София с министъра на транспорта Росен Желязков в присъствието на министър-председателя и посланичката на Франция Флоранс Робин на 22 юли 2020г., съобщи правителствената пресслужба.
Европейският консорциум, воден от френския инвестиционен фонд Meridiam, включващ летище Мюнхен и австрийската компания Strabag трябва да поеме управлението на летище София в рамките на една година от подписването. Консорциумът Соф Кънект обещава да разшири Терминал 2 и да построи трети терминал, за да може летището да приема до 23 милиона пътници през 2050г.
В края на 2019г летище София отчете обслужени 7 милиона пътници за годината. Към средата на 2020 спадът в самолетодвиженията и обслужените пътници на летището достигна 72% в сравнение с предходната година, заради пандемията.
На церемонията не бяха поканени медии, а правителството очевидно бърза с подписването и усвояването на първоначалната вноска от 550 милиона лева, предвид разклатените му от ежедневни протести с искане за оставка позиции. Срокът за подписване беше 3 месеца от съдебното решение, с което се потвърждава изборът, но очевидно институциите могат да работят и бързо, когато въпросът е на оцеляване и най-вече усвояване на средства.
Оператор на летище София ще бъде консорциум, в който участват френска, австрийска и германска компании. Това са фондът Меридиам от френска страна, строителната компания Щрабаг от Австрия, с едва 1% дял на участие, и летище Мюнхен от германска, което е наето само като мениджмънт консултант за първоначален срок от 12 години.
Концесионният договор за летище София е за 35г. и за този период включва ангажимент на фонда Соф Кънект от EUR 608 милиона инвестиции. Припомняме, че това е най-ниската оферта за инвестиции в летището от всичките 5 подадени оферти едва трета по размер на годишното концесионно плащане. Всички сметки са предварителни и са направени без отчитане на свирепата криза, която връхлетя авиационния сектор с пандемията от COVID-19 през март 2020. Това не накара нито правителството, нито бъдещия концесионер да преразгледат стратегическото си планиране и да ревизират заложените срокове и инвестиционни намерения, които е малко вероятно да бъдат изпълнени в предложения вид и размер, въпреки подписания договор.
От друга страна, строителната компания Щрабаг е другото силно притеснително име в печелившия консорциум. Тя е печално позната от строителството на сегашния Терминал 2 на софийското летище, със срутената му козирка, останала неремонтирана дълго време, скандалите около новата писта за излитане и кацане и авариралия още в първите месеци ръкав на един от изходите, който и до ден днешен остава неработещ. Австрийската компания е собственост на руския олигарх Олег Дерипаска, а българското й дружество Щрабаг България напоследък печели доста обществени поръчки за строителство, при това не без посредничството и благословията на „хората на Пеевски“, както твърдят запознати.
Приватизацията на най-голямото летище в България бе удължавана няколко пъти досега, преди през юли 2019г. правителството да избере френско-германския консорциум, въпреки неизгодната оферта и протестите на всички останали кандидати.
Вижте специалния епизод на Авиошоу от летище Мюнхен през есента на 2019г.