Израелският национален превозвач El Al е застрашен от пълен колапс и ликвидация, като съдбата на авиокомпанията ще бъде решава на преговори с пилотите и механиците в седмицата от 6 юли.
Правителството е готово да отпусне финансова помощ, но при условие, че авиокомпанията пристъпи към изпълнение на длъгосрочен план за съкращаване на разходите. Кабинетът настоява El Al да намали разходите с $400 милиона годишно, за да получи достъп до нисколихвени заеми, с които да излезе от финансовата пропаст, в която попадна отчасти заради пандемията. През първото тримесечие авиокомпанията загуби $140 милиона и дължи още $350 милиона под формата на обезщетения за неизпълнени полети.
На 2 юли авиокомпанията прекрати и минималния брой останали полети и изпрати всички останали на работа служители в неплатен отпуск. В момента практически целия състав на превозвача от над 6500 души е в неплатен отпуск.
Председателят на един от най-големите профсъюзи в страната, представляващ мнозинството от служителите в авиокомпанията заяви, че очаква съкращаването на най-малко 2000 работни места. Според Ави Едри без подкрепата на правителството превозвачът е във фактически банкрут.
По-рано пилотския състав отказа предложението за намаляване на заплатите с най-малко 30%, което блокира преговорите с правителството. Компанията вече се договори с кабинния състав, но преговорите с пилотите стигнаха до задънена улица.
El Al обяви, че връща 5 от големите си самолети Боинг 777-200 на лизингодателя, като се очаква връщането на още лизингови самолети, заради многото съкратени дестинации.
Междувременно шефът на международното летище Бен Гурион в Тел Авив Шмуел Закай казва пред Jerusalem Post, че израелската гражданска авиация „е на дни от повратната точка, от която няма връщане“ и която застрашава още хиляди работна места. По неговите думи това може да доведе до „огромни и дългосрочни стратегически щети“, както за транспортния, така и за туристическия сектор в страната.