Федералната авиационна администрация /FAA/ обяви, че е приключила с полетите по ресертификацията на Боинг 737 МАХ, след като бяха изпълнени няколко такива полета в рамките на 3 дни.
В допълнение към тези тестови полети, Боинг е в процес на изпълнение и на сертификационната програма за 777Х – самолетите 777-9, които също се очаква да започнат търговски полети до края на годината.
Новината от FAA дойде в деня /2 юли/, в който бяха разпространени части от доклад на инспекторите разследващи катастрофите със 737 МАХ, в който се казва, че Боинг са укрили ключова информация за характеристиките и свързаностите на системата на борда на МАХ, за която се предполага че е в основата на инцидентите и спирането от полети на този самолет.
Въпреки това от FAA изразиха „предпазлив оптимизъм“ относно тестовите полети, което е светлина в края на тунела за подновяването на полетите със 737 МАХ след двете катастрофи през 2018 и 2019, при които загинаха 346 души. Самолетите от този тип са приземени от март 2019, като броят им, заедно с новопроизведените, вече надхвърля 700.
Тестовите полети бяха извършени с МАХ-7, най-малкият вариант от семейството, който така и не започна търговски полети преди забраната за летене. FAA пусна и кратко видео от полетите, което можете да видите тук..
В официалното съобщение на FAA се казва още: „Пилотите и инженерите на FAA провериха и тестваха предложените от Боинг промени на автоматичните системи за контрол на полета на 737 МАХ. Докато приключването на тези полети е важен крайъгълен камък, все още остава изпълнението на голям брой ключови задачи, включително пълен анализ и оценка на данните, получени възоснова на тези полети.“
„Агенцията следва подробен процес в това направление и ще използва необходимото време, за да направи качествен анализ на предлаганите от Боинг решения. Ще вдигнем забраната за летене само тогава, когато експертите по безопасност на FAA са напълно уверени, че самолетът отговаря на всички стандарти за неговата ресертификация.“
Въпреки че нито в Америка, нито в Европа има особена готовност за връщането на МАХ-овете в небето, това е голяма крачка за Боинг към нормализиране на ситуацията. Акциите на компанията веднага се вдигнаха на борсата след пускането на новината, но процесът по връщането на доверие в самолета ще е много по-бавен и мъчителен.
Според FAA , сред оставащите задачи са:
- валидиране на стандартизациите свързани със софтуерното обезпечаване и хардуера на самолета
- финален доклад на Борда за стандартизация
- финален доклад на комисията за проверка на документацията по дизайна и софтуерната архитектура
- издаване на нотификация за подновяване на сертификацията за летателна годност към международната общност
- издаване на сертификатите за летателна годност
- преглед и одобрение на обновените тренинг програми за типа на всички негови оператори