Швейцарската Swissport, най-голямата компания за наземно обслужване в света смята да закрие половината си работни места във Великобритания и Ирландия заради отражението на пандемията върху авиосектора, съобщи ББС.
Компанията, която работи на Хийтроу и Гетуик в Лондон, както и на летищата в Манчестър и Глазгоу, Единбург и Нюкасъл обясни на 24 юни, че намалява числеността на персонала, за да оцелее в кризата. По-рано британските медии съобщиха за 4500 съкратени като се позоваха на мейл на ръководството на фирмата.
Директорът на Swissport за Западна Европа Джейсън Холт написа на служителите във фирмата, че решението е с цел „осигуряване на финансиране от кредитори и инвеститори за защита на колкото може повече работни места в Обединеното кралство и Ирландия”.
Базираната в Цюрих Swissport е собственост на китайския конгломерат HNA Group.
Синдикатите GMB и Unite призоваха британското правителство да осигури специален пакет за финансиране на авиацията, за да бъдат спасени хиляди работни места и да се удължат програмите за пускане в отпуск.
Над 730 000 работни места, повечето от които пряко свързани с авиацията може да бъдат закрити във Великобритания в резултат на пандемията по данни на IATA.
British Airways и Virgin Atlantic планират съкращения съответно на 12 000 и 3000 работни места, а производителят на самолетни двигатели Rolls-Royce освобождава 9000 души.
Британското правителство осигури защита за заплатите на 59 000 души в авиосектора, но мярката изтича през октомври.
Преди да обяви решението си Swissport директно лобира пред Даунинг стрийт 10 за държавна помощ заедно с летища и авиокомпании, съобщи Гардиън.
Белгия
Swissport Belgium SA/NV, губещото подразделение на Swissport International AG, обслужващо и летището в Брюксел, поиска защита от фалит на 8 юни, но карго филиалите му в Брюксел и Лиеж останаха незасегнати. В Белгия бяха заети 1400 души и всички изгубиха работата си. Правителствата на Фландрия и Валония се ангажираха да включат всички в програми за преквалификация.
На 15 юни, когато много от авиокомпаниите на международното летище в Брюксел подновиха операции, включително Brussels Airlines, бе обявено, че 90% от наземните операции минават към Aviapartner, с който работеха вече Ryanair и TUI fly.
Преди това няколко авиокомпании отмениха полети до Брюксел или премаршрутираха през Амстердам заради фалиралия си оператор.
Китай
Пандемията не е единственият проблем на компанията, тук се прибавят и дълговете, и китайската собственост.
Още на 3 април Swissport нае консултанти, които да й помогнат да намери решение за дълга от 1,7 милиарда щатски долара.
Още през 2015г HNA се опитваше да я продаде за 2,8 милиарда щатски долара, но без успех.
Swissport работи на повече от 300 летища в 47 страни по света и обработва милиони метрични тонове карго в своите над 100 глобални складове.
Собственикът й, китайската HNA има над 69 милиарда долара дълг към юни. През март правителството в Пекин започна да поема контрола над HNA.
Създадената през 1993г HNA добави през 2016 за 2,8 милиарда долара и Swissport към стотиците си покупки на шестте континента за повече от 50 милиарда, които направи през годината.
Компанията притежава дялове в редица китайски авиокомпании, включително Hainan Airlines, летища, лизингови компании /Avolon/ и в туристическия и хотелиерския сектор по света. Пропуските в управлението й се проявиха преди години, след като започнаха затруднения в изплащането на дълговете след бурното глобално разрастване.
България
В България дружеството Суиспорт България АД е съвместно с участието на Swissport International Ltd. и Бългериан Еъруейз Груп и в него работят повече от 350 души по официални данни. Освен на летище София, Swissport България работи от 2019г. и на летищата във Варна и Бургас. Засега няма информация за готвени съкращения в българската компания.