Qatar Airways обяви, че няма да получава нови самолети през следващите две години, а вече договорените доставки ще бъдат отложени с до 10 години.
Изявлението направи в Доха главният изпълнителен директор на авиокомпанията Акбар ал-Бакер пред Sky News и добави, че вече е информирал Боинг и Еърбъс за решението и е постигната договореност за отлагането на доставките на всички самолети от двата производителя за тази и следващата година с между 8 и 10 години.
Qatar остана една от малкото авиокомпании, които продължиха да летят и по време на пандемията, превозвайки над 1.8 милиона пътници през април и май и репатрирайки още над 180 000 от март до май. Така авиокомпанията се превърна в най-големия превозвач в света, както на пътници, така и на карго през този период.
Какво означава това за флота и производителите
Към момента Qatar Airways имат да получават следните поръчани самолети от двата големи производителя:
Airbus
- 12 броя А350-100
- 50 броя А321neo
Boeing
- 10 броя B777-8
- 50 броя B777-9
- 5 броя товарни B777F
- 23 броя B787-9
- 30 броя B737 MAX
Разбира се, решението ще предизвика главоболия и за двата производителя, но повече за Боинг, където Qatar е втори по брой поръчки за новия Боинг 777-Х с 60 самолета, след Emirates с поръчани 150 машини от типа.
Qatar обяви, че отказва и всички поръчани 30 Боинг 737 МАХ, тъй като вече няма нужда от тези самолети. Част от машините бяха предназначени за субсидираната от Qatar италианска авиокомпания Air Italy, която се саморазпусна в началото на годината.
Ал-Бакер отправи и остро предупреждение към Еърбъс и Боинг, като обяви, че „ако двата производителя не се съобразяват с нашите нужди, ще трябва да преразгледаме отношенията си и с двете компании.“
Тази враждебна позиция на Ал-Бакер, който е един от най-влиятелните шефове в индустрията показва, че авиокомпаниите имат нужда да следват собствените си стратегии съобразно бизнес интересите си, независимо какво мислят за това от Боинг и Еърбъс.
Защо се стигна до тук
Към момента Qatar Airways изпълнява едва 35% от редовното си разписание, като по някои линии затовареността е 30-40%, докато по други достига 90-95%. Авиокомпанията обяви, че ще трябва да съкрати близо 9000 работни места от общо 46 000 служители, което е около една пета от персонала.
Превозвачът се надява да възобнови до 75% от разписанието до края на юли и да нормализира операциите до края на септември. Въпреки това Ал-Бакер очаква намаленото търсене да се задържи поне до средата на следващата година, което е основен аргумент за тежките решения от последните дни.