В САЩ се продава последният известен в света и годен за летене изтребител МиГ-17. Той е частна собственост и сегашният му собственик е прекарал 15 години в работа по възстановяването на самолета до летящ статус.
Той е Джон Бланшет, бивш инженер от Дженеръл Моторс и офицер от американските ВМС със страст към реновирането на исторически бойни птици. Въпросният МиГ-17 е „спасен“ от депо за индустриални отпадъци в Полша през 1993-а. В продължение на 15 години Бланшет успява да превърне купчината старо желязо в единствения в света експонат от този модел самолет, при това напълно годен за летене. Неговият МиГ се превърна в звезда по авиошоута в САЩ и по света през последните години, защото отново лети така, както при създаването си преди повече от шест десетилетия. Днес, възстановения МиГ-17PF може безопасно да изпълни цяла аеробатична програма, включително тоно и завои с претоварване от над 8G.
Вижте видео от кокпита на МиГ-17PF по време на авиошоуто Thunder of Niagara през 2015:
МиГ-17 е подобрена версия на оригиналните МиГ-15, които изпълняваха бойно дежурство във ВВС на Съветския съюз и на Северна Корея през 50-те години на миналия век. Това е и първият съветски изтребител, способен да лети при минимални метеорологични условия и през нощта. МиГ-17PF се използва и от северновиетнамските ВВС срещу американските бойни самолети по време на Виетнамската война.
Разполагащ с превъзходни характеристики за скорост и маневреност МиГ-17 са достоен и опасен противник за американските F-4 Фантом II. Въпреки че самолетът не може да мине звуковата бариера, благодарение на вградения форсаж може да се приближи достатъчно близко до скоростта на звука. МиГ-17 остават на въоръжение в съветските ВВС и тези на някои от техните съюзници до средата на 60-те години, когато са заменени от новото поколение МиГ-21.
„Това е най-големият проект в живота ми,“ казва Бланшет. „Изключително горд съм с това, което успях да постигна с този самолет и се надявам той да предостави също количество удовлетворение на следващия собственик,“ се казва в обявата за продажбата на самолета, публикувана в Елмира, щата Ню Йорк. Не се споменава цената, на която бъдещият горд собственик може да придобие този исторически екземпляр.