В продължение на над три десетилетия двойка Боинг 747-400 превозват японските министър-председатели и императорското семейство по света.
Мисиите са толкова чувствителни, че в Япония не е прието да се показва интериорът на тези самолети. В началото на 2020 обаче, японското правителство получи новите си правителствени самолети от сериите Боинг 777-300 и превърна единият от досегашните японски Air Force One в музей, пише японското издание на Forbes.
От разпространените снимки и видео се вижда, че VIP залите на борда са разположени в носовата част на 747-ците, точно под пилотската кабина. Това е зоната, в която обичайно се разполагат първокласните салони и на пътническите самолети от този тип. Техните премиум кабини обаче изглеждат направо претъпкани, в сравнение с японския минимализъм.
Тук имаме само два дивана, две конферентни маси и вероятно най-желаното място във всеки самолет – президентското място 1А, което в случая е въртящо се кресло, разположено пред бюрото на главнокомандващия, на който има само един сателитен телефон.
Дори и на VIP 747-ците всички пътнически места са номерирани, както при гражданските самолети, като са запазени дори и кутиите за съхранение на багаж в тавана.
Новият музей официално отвори врати на 5 юни на Ishikawa Aviation Plaza, като няма да представя целия самолет, а само части от бизнес салона. Единият от двата самолета е разглобен за целта в Япония, а другият продаден на американска компания за ремаркетинг.
Също както САЩ и Япония разполага с два идентични правителствени самолета, които в случая са дори по-модерната версия на американския Еър Форс Уан, който е от серията -200 на 747.
За съжаление, съдбата на върнатия японски правителствен самолет е вероятното му конвертиране в товарен, поради нарасналото търсене на такива модели на пазара. Миналата година самолетът се е продавал на $28 милиона, но сега е листнат за едва $12.5 милиона преди конверсията или на лизинг за $76 450 на месец. Самолетът ще запази оригиналната окраска с червена и златна линия на японското правителство, като само официалните държавни емблеми и регистрации са премахнати.
Япония заменя „Кралиците на небето“ с два идентични Боинг 777-300ER, докато САЩ обявиха вече официално, че ще заменят своите 747-200 с най-новия представител на модела 747-8.
Двата Боинга изпълняваха мисии за японското правителство от 1993 до 2019-а, като броят им е над 1200. Една от най-натоварените години е 2005, когато самолетите изпълняват над 300 мисии, включително хуманитарни, според японското министерство на отбраната, цитирано от Forbes.
Самолетите са летели до над 250 летища в повече от 100 държави, както се вижда от картите.
Япония първоначално възнамеряваше да запази правителствените самолети и да остави в музеи, но в последствие взе решение да ги продаде, поради големите допълнителни разходи по съхранението им. Сега единият от самолетите ще бъде изложен на части в авиационния комплекс Ishikawa в Токио и в Air Park Hamamatsu, на пътя между Токио и Осака.
Япония купи и съхранява и първият произведен Боинг 787 Дриймлайнър с фабричен номер ZA001. Той е напълно съхранен в музея Flight of Dreams, който се намира на летището в Нагоя.