Чудили ли сте се някога, защо в центъра на много самолетни реактивни двигатели са нарисувани спирали или други подобни шарки?
Със сигурност този дизайн не е само за красота, а на практика има някои чисто практически приложения. Мнозинството от реактивните двигатели на съвременните самолети имат нарисувани спираловидни или подобни шарки в центъра на големия реактивен вентилатор, или т.нар. „спинър“.
Този дизайн не е стандартизиран в индустрията, нито е наложен от определена задължителна регулация и по тази причина може да варира, според различните производители и авиокомпании.
Също, белите завъртулки може и да липсват от двигателите на някои самолети. Повечето Ембраери например, нямат такива.
Ако се загледате внимателно обаче, ще откриете най-различни вариации по темата. Има спирали с различна широчина, някои приличат на голяма запетая, други на апостроф, топка, черта или дори на символа, изобразяващ ураган на метеорологичните карти. Такъв се използва от Philippine Airlines, където често бушуват тихоокеански тайфуни.
Всъщност, спиралите не се срещат само при модерните реактивни самолети. Можете да ги видите на спинърите на някои турбовитлови самолети, а дори и на самолети от времето на Втората световна война, като някои Юнкерси или Месершмити.
Защо спиралите са там?
Има две основни причини за тези любопитни графики:
- да показват на екипажа и наземния персонал кога лопатките на вентилатора/турбината са в движение, и
- да прогонват птиците по-надалеч от двигателите
Спазването на безопасна дистанция от работещ двигател е ключово правило за безопасността на земята. Дори сравнително малките реактивни двигатели на празен ход, малък газ, имат активна и опасна зона на засмукване от 9-10 фута /3-4 метра/. По-големите и по-мощни двигатели имат съответно много по-голям радиус на опасната зона. Предупрежденията могат да се видят и по лепенки в зоната около двигателите.
Независимо от това, че работещите двигатели са много шумни, служителите на земята, които обикновено носят антифони, трябва да имат и визуален начин да определеят дали двигателите работят, за което служат не само спиралите, но и активните сигнални светлини на самолетите.
Ако спиралната графика отсъства, визуалното определяне на движението на лопатките може да бъде затруднено, особено при високи обороти, когато се създава илюзия за много по-бавно въртене. Шарките улесняват видимостта, особено при ниска осветеност или нощем.
Втората причина е предотвратяването на удари от птици в двигателите. Това може да бъде сериозен, и скъп проблем. Според някои данни, годишно и в глобален мащаб се регистрират около 25 000 случая на попадане на птици в двигателите. Спомнете си аварийното кацане на един А-321 на Уралските авиолинии през 2019. Често това става причина за аварийни кацания.
Повечето случаи на попадане на птици в двигателите се разминават без инциденти, но носят загуби на индустрията в размер на около $1.2 милиарда годишно.
Затова, прогонването на птиците надалеч от самолетните двигатели, особено по време на рулиране, излитане и кацане, е изключително важно. И, въпреки че е спорно, доколко спиралите реално помагат за това, със сигурност е по-добре да ги има, отколкото двигателите да изглеждат като празна черна дупка. При въртене, спиралите създават отблясъци и бели кръгове, които птиците, които имат по-добро периферно зрение от нас, могат да видят и да избегнат.
Един от производителите на самолетни двигатели, Rolls Royce, дори изтъква в рекламните си материали, че използва специална флуоресцентна боя за спиралите на своите двигатели, която помага за прогонването на птиците надалеч по време на критичните фази на полета.