Летище София остана сред отворените в Европа по време на пандемията, нареди се сред Топ 40 на континента и за седмицата, приключила на 19 май 2020г. записа 1% ръст на полетите /51/, показват данните на Юроконтрол.
Главното летище на България успя да създаде организация за приемане и обслужване на малкото изпълнявани граждански полети и увеличения ръст на товарните, хуманитарните и евакуационните.
В Топ 40 летище София се нареди на 30-о място преди Барселона Ел Прат, Женева, Прага, Будапеща и Букурещ и данните на Юроконтрол показват, че се вписва в европейската тенденция за ръст на трафика на големите летища, воден от хъбовете Франкфурт /238 полета/, Амстердам /215/ и Лондон Хийтроу /206/.
С плавното разхлабване на противоепидемичните мерки в Европа след дъното от 14-16 април, към 18 май вече се наблюдава плавно връщане на трафика към нивата от 1 април. Въпреки това трафикът е 85% под нивата от 2019г., а основните авиационни потоци остават главно по вътрешни линии за първата половина на май.
IATA очаква възстановяване на въздушния транспорт до нивата от 2019г. да отнеме 2 години.
Графиката долу показва прогнозата на Юроконтрол за възстановяване на полетите за 8-14 юни 2020г.
Летище София ще продължи да работи при стриктно спазване на всички изисквания, наложени от компетентните регулаторни и здравни органи и постепенно отваря за пристигащи и заминаващи пътници и за екипажи, в съответствие с разпорежданията на националните власти и международните авиационни регулатори.
По-долу интервю с получените по мейл отговори на директора на летище София Владимир Рапонджиев за работата на столичното летище, без редакция.
- Как успя летище София да остане едно от малкото в Европа, което не спря работа по време на пандемията? Според Юроконтрол е в Топ 40 на работещите към средата на май и отбелязва ръст на полетите за последната седмица.
Въпреки ограниченията, свързани с международните пътувания и транспорт, летище София е работещо и напълно оперативно при стриктно спазване на въведените мерки за предотвратяване на разпространението на COVID-19.
Усилията на целия екип на „Летища София“ ЕАД са били насочени в поддържане на въздушната свързаност и в осигуряване на сигурни и безопасни условия на пътуване и работа в условия на пандемия. Тези приоритети остават неизменни и до днес.
Всеки пристигащ полет и неговите пътници се обработват индивидуално, като задължително след това се прави дезинфекция на зоните, в които са пребивавали пътниците. Не се допуска смесването на пътници от различни пристигащи полети. През втората половина на март и през април от летище София е имало пътнически полети основно от и до европейски дестинации. С тези полети са транспортирани български и чужди граждани, прибиращи се в собствените си държави.
За периода са извършвани и карго полети, сред които отбелязваме чартърните полети от Китай с медицински консумативи.
- Какви са перспективите за излизане от ограничителния режи?
Към момента от летище София по редовни пътнически линии оперират три авиокомпании „България Ер“, „Уизер“, „Райънер“. В ежедневен контакт сме и с останалите авиопревозвачи и имаме готовност при изявено желание от тяхна страна да възобновим обслужване на полетите.
- Какво направи Летище София за обезпечаване на служителите с лични предпазни средства?
Всички служители на „Летище София“ ЕАД, ангажирани в обслужването и проверката на пътниците са снабдени със специални облекла, маски, ръкавици, предпазни очила и дезинфектанти. Монтирани са плексигласови предпазни прегради на гишетата за полетна информация, както и на тези за регистрация на пътници и багажи.
Работещите в администрация са отделени от летищния пътникопоток – служителите ползват специално обособен за целта вход/изход от сградата. Извършват се периодични почиствания и дезинфекция на работните помещения при спазване на всички препоръки на компетентните институции.
Мерки и организация на работа на летище София към момента:
В обществените сгради на Терминал 1 и Терминал 2 се допускат само пътници с предпазни маски и след измерване на телесната температура – с ръчни термометри и с термовизионни камери. Има монтирани термовизионни камери и на местата, които посрещат пристигащите пътници.
На територията на летището стриктно се следи за спазване на необходимата физическа дистанция (съгласно препоръките на РЗИ: 1,5 – 2 м.): на пода са разлепени стикери, напомнящи на пътниците да стоят на разстояние един от друг; по аудиоуредбата на кратки интервали са излъчвани съобщения със сходно съдържание. Правилото за дистанция се прилага и по отношение на перонните автобуси: пътниците в тях трябва да са два пъти по-малко от капацитета на превозното средство. За предотвратяване на струпването на пътници пред гишетата за паспортно-визови контрол, пред гишетата за регистрация на пътници и багажи, както и на полетните изходи са изградени специални коридори (т.нар. „змейки“).
Летищният оператор извършва почистване и дезинфекция четири пъти дневно. Процедурата обхваща междутерминалния шатъл, перонните автобуси и всички обекти, с които пътуващите са в директен досег, като кошници за багаж, парапети, асансьори, полетни изходи и др. Санитарно-хигиенните помещения се почистват основно и се обработват с дезинфекциращи препарати на всеки час. Климатично-вентилационната система също се дезинфекцира, а филтрите се подменят редовно с цел осигуряване на чист въздухопоток.
По отношение на информираността на пътниците на видими места са разположени различни информационни материали, свързани с профилактика и предпазване от заболяването – постери, табла и видео изображения.
4. Какво става с търговските обекти на терминалите, как ще работят при отварянето с новите мерки?
Отварянето на търговските обекти става поетапно съгласно издадените заповеди на министъра на здравеопазването и при спазване на съответните противоепидемични мерки.
Понастоящем в травъл ритейл магазините, оперирани от „Летище София“ ЕАД са поставени плексигласови прегради на касите, а за пазаруване без риск са осигурени ръкавици и дезинфектанти на входовете на обектите. Следи се за спазване на препоръчителната социална дистанция и в съответствие с изискванията на здравните власти летище София извършва регулярно почистване и дезинфекция на търговските обекти.