Wizz Air очаква поетапно рестартиране на полетите в най-близко бъдеще, заедно с облекчаване на ограничителните мерки на пазарите, по които оперира.
По време на специална онлайна конференция с български медии, представител на авиокомпанията заяви, че тя разполага с достатъчен финансов ресурс, за да си позволи операции с намалено затоварване в първите месеци след кризата.
„Авиокомпанията е в достатъчно добро финансово състояние и с достатъчни кешови резерви и няма да иска правителствена подкрепа от никоя от държавите, до които оперира,“ каза Андраш Радо, мениджър маркетинг и комуникации, отговарящ за България.
Wizz няма намерение и да се отказва от поръчаните нови самолети от Еърбъс, като не само ще се придържа към графика за получаването им, а разчита някои от тях да пристигнат по-рано, заради освободени слотове за доставка. Превозвачът ще разчита на новите си самолети, за да ги използва за разработването на нови пазари веднага след облекчаване на последиците от #COVID19. Стратегията на Уиз, като ултра-ниско разходен превозвач, е да се възползва от освободените от кризата ниши, за да открие нови маршрути се установи устойчиво на нови пазари. След това ще нагласи предлагането и услугите си спрямо търсенето.
„Именно ultra-low-cost модела ни позволява подобна гъвкавост, защото ни гарантира запазването на изключително ниски оперативни разходи, които на свой ред се отразяват върху ниски пътнически тарифи. Този модел ни даде възможност последни да спираме полетите си в засегнатите страни и в последствие първи да ги рестартираме,“ казва Радо.
Негативното отражение на корона-кризата върху превозвача се вижда най-ясно в решението за съкращаване на над 20% от служителите, включително полетни екипажи. Мениджърският персонал на авиокомпанията няма да получи заплатите си за април, а заплащането на всички служители е намалено с 20% до края на финансовата година, за да се подкрепи финансовото състояние на превозвача.
По думите на Андраш Радо, в България са съкратени по-малко от средното за компанията ниво служители, т.е. по-малко от 20%, но точният брой е конфиденциална информация.
Уиз очаква по-малко честоти по дестинациите си от България след първоначалния рестарт на операциите и постепенно увеличение според търсенето. Превозвачът няма да възобнови полетите си от Варна от 1 май, както обяви по-рано, като ще вземе решение на база развитието на ситуацията в страната и решенията на правителството. Също от благоволението на правителството зависи, дали превозвачът ще възобнови полетите между София и Лондон, които определя като „репатриращи“ за не малък брой българи, изявили желание да пътуват в двете посоки.
Авиокомпанията не очаква повишение на тарифите, но няма да променя и политиката си цените да се определеят съобразно търсенето. На този етап не се предвиждат и промени в механизмите за тарифиране на допълнителните услуги. Авиокомпанията няма да въвежда и допълнителни мерки за „физическо дистанциране“ на пътниците в салона, като блокиране на средната седалка, освен ако съответните местни власти не въведат подобни задължителни изисквания. В такива случаи превозвачът ще се съобрази с изискванията.
По отношение на двете дъщерни дружества – Wizz UK и Wizz Abu Dhabi, Андраш Радо отговори на въпрос на Авио Форум, че всички обявени данни и мерки засягат и британското дружество. Що се отнася до новата авиокомпания в Абу Даби, Wizz не само няма намерение да замразява проекта, но създаването му ще бъде ускорено, за да може да се възползва от новите реалности след края на корона-кризата.
В отговор на друг въпрос на Авио Форум представителят каза, че на този етап Wizz не се интересува от инвестиции в други авиокомпании или потенциално поглъщане на закъсали превозвачи, но интерес представляват активите на авиокомпании, които излизат от пазара или изпитват затруднения – най-вече слотове и потенциално екипажи.