Летище София посрещна в ранните часове на 17 април първата директна доставка на медицински материали от Китай, която пристигна със самолет C-17 Globemaster, пилотиран от кап. Жасмина Христова от българските ВВС.
В официалното съобщение на МВнР се казва, че на борда на самолета, използван от България в рамките на партньорската Програма за стратегически въздушен превоз на НАТО, са били натоварени 568 000 маски KN95 в обем от 166,13 куб. м, закупени от страната ни.
Допълнително със следващи полети се очаква да пристигнат и останалите количества по сключените три договора между българската държава и Китайската национална фармацевтична корпорация за външна търговия – 50 респиратора, 1 000 000 медицински маски тип KN95, 608 770 еднократни маски KN95, 171 429 опаковки Hydroxychloroquine Sulfate Tablets 100 mg. и 30 000 опаковки от лекарствения продукт Azithromycin Dispersible Tablet 250 mg.
На борда на самолета, използван от България в рамките на партньорската Програма за стратегически въздушен превоз на НАТО, има и дарение от китайската страна с медицински и предпазни материали с обем от 50,19 куб. м, което включва предпазни маски, ръкавици и калцуни.
Екипажът на самолета, с който пристигнаха медицинските материали, се състои от 14 военни – шестима от САЩ, двама от Нидерландия и по един от Швеция, Финландия, Полша, Норвегия, Румъния и България. Командир на полета бе капитан Жасмина Христова от българските Военновъздушни сили. Тя приземи и самолета С-17 „Глоубмастър“ на летище „София“.
Полетът е изпълнен за сметка на свободните часове на България в рамките на Програмата за стратегически въздушен превоз (SAC). България за първи път използва тази програма от началото на пандемията от COVID-19.
В Програмата за стратегически въздушен превоз участват 10 съюзници от НАТО (България, Естония, Унгария, Литва, Нидерландия, Норвегия, Полша, Румъния, Словения и САЩ) и две страни от „Партньорство за мир“ (Финландия и Швеция). SAC се реализира чрез съвместно придобити самолети C-17 „Глоубмастър“, базирани в авиобаза „Папа” в Унгария. България разполага с определен брой полетни часове, които се използват основно за превоз на нашите контингенти, участващи в задграничните мисии.
България, чрез посолството ни в Пекин, е поела разходите по наземното обслужване и летищните такси на самолета, се казва още в официалното съобщение.