Дизайнерско студио в Лондон създаде радикална концепция, която може да има фундаментален ефект върху начина, по който консумираме храна на борда на самолетите, като същевременно редуцира екологичния отпечатък от това. Тази уникална концепция включва консумативи, които могат да се ядат.
Частично ядливите табли са изработени от материали, като използвани зърна от кафе, люспи и черупки, а кутиите за храна от пшенични трици. Пластмасовите прибори, кутии и чаши са заменени от разтворими водорасли в комбинация с бананови листа и оризови люспи, от които са създадени екологично чисти и ядливи структури. Разбира се, като всяка подобна иновативна концепция и тази все още не е тествана за реакцията на пътниците, но със сигурност е стъпка в интересна посока, която ще позволи сериозно намаляване на произвежданите от индустрията отпадъци и цялостния й въглероден отпечатък.
Компанията, която разработва конпецията е PriestmanGoode, като сред идеите е замяната на пластмасовите прибори с един-единствен комбиниран прибор между лъжица и вилица, наречен „spork“ и създаден от кокосови кори. Още едно нововъведение, предлагано от студиото са бутилки, произведени от корк и биопластмаса, които пътниците да могат да допълват сами с вода и напитки от инсталирана на борда система за напълване.
Иновативните идеи бяха представени в Лондон, като част от наскоро проведена онлайн конференция по въпросите на генерираните от въздушния транспорт отпадъци. Целта на дизайнерите е да насочат вниманието на обществеността към намаляване на боклука, който произвежда индустрията и авиокомпаниите в частност. Едно от заключенията на анализаторите по темата е, че годишно се генерира над 5.7 милиона тона боклук от пътническите полети, който включва от прибори за еднократна употреба до метални табли и слушалки.
Според студиото, новите разработки в сферата на екологично-чистите материали, заедно с производствените иновации на доставчиците, могат да подпомогнат промяната на общественото поведение по начин, който ще бъде изключително позитивен по отношение на природата и прочистването на планетата.
Иновативна кухня
Храната отново се превръща във все по-важен аспект от преживяването на борда, особено във времена на криза, като все повече превозвачи се отнасят много сериозно към тези въпроси. Air Asia например, най-големият лоу-кост превозвач в Азия наскоро обяви, че се захваща и с ресторантьорски бизнес, като ексцентричния шеф на компанията Тони Фернандес иска да сервира на клиентите на земята същата рана, която се сервира на борда. Още много превозвачи през последните години се ориентираха към специално отношение към храната на борда, за която и все повече авиокомпании искат допълнително заплащане. Това обаче вдига качеството не само на традиционно луксозното обслужване в бизнес и първа класа, но и достъп до качествена, топла храна в икономическия салон. Някои авиокомпании, като American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Qantas и Singapore Airlines дори започнаха партньорства с известни местни и световни готвачи или ресторанти, за да предложат възможно най-високия стандарт на борда.
Разбира се, горното са по-скоро изключения от правилото, на фона на красноречивите факти, че все повече авиокомпании всъщност намаляват размера, обема, а и качеството на храната в икономическа класа, за да пестят допълнително пари. А във времена на безпрецедента криза, като тази с #COVID19, отношението към пътниците и пътническия продукт ще е един от ключовите фактори за бъдещото възстановяване или дори физическото оцеляване на много превозвачи.