В началото на април 2020 Европейската кокпит асоциация излезе с открито писмо, в което описва потенциалните последствия за пилотската професия от динамично променящата се обстановка около разпространението на вируса SARS-CoV-2.
Писмото е подписано от Президента на асоциацията Джон Хорни и Генералния секретар Филип Вон Шопентау.
Наред с това, че създалата се ситуация представлява безпрецедентно предизвикателство пред европейските общества, в писмото се казва, че „всички ние носим колективна отговорност, Европейските институции и националните правителства, да вземем мерки за преодоляване на това предизвикателство.“
По-нататък в писмото четем: „Високоефективната въздушна мобилност е една от основите на всяка силна и просперираща икономика. Това, което днес е от значение, е да запазим една функционираща Европейска въздушно-транспортна индустрия, като основополагаща и дълготрайна публична инфраструктура и значителен източник на висококачествени работни места за европейските граждани, в интерес на цялото общество. Всички авиокомпании трябва да направят всичко възможно, заедно със своите собственици и акционери, да предпазят своите служители и активи във времена на безпрецедентна криза.
Европейската кокпит асоциация приветства първите мерки на Европейската комисия /като отпадането на правилото за използване или загуба на слотовоте/, както и широкия консенсус, че трябва да бъде гарантирана пълна гъвкавост по отношение на европейските правила за свободна конкуренция и държавна помощ, която да позволи национализирането на превозвачи, ако това е необходимо, или използването на мостови кредити без ограничение в обема и времетраенето.
Специолно по отношение на пилотската професия, която е най-ключовия компонент за бързото и устойчиво завръщане към нормални операции след края на кризата, ЕКА призовава Европейската комисия за следното:
1. Да възприеме и комуникира принципа, че е въпрос на обществен интерес да се запази функционираща публичната авиационна инфраструктура:
за да се осигури бързо възстановяване на икономиката в широкия смисъл след края на разрушителната криза, и
да се запази и подкрепи продължаващата заетост на европейски граждани във висококачествените работни места, осигурявани от авиационния сектор, така че икономиката да бъде подготвена за потенциален бърз растеж, което ще гарантира и краткосрочната й издръжливост на още по-големи сътресения.
2. Да насърчи, и където е възможно да изиска от управленските бордове на авиокомпаниите да възприемат социално отговорен подход по отношение на приеманите мерки за ограничаване последствията от вируса. Приоритет на Комисията и на авиокомпаниите не може да бъде търговският интерес в тези условия, а трябва да е насочен към предпазването и оцеляването на професиите и активите, както и с какво те биха могли да допринесат за по-широките нужди на обществото.
Това означава:
Осигуряване на възможност на мениджмънта и професионалните организации да работят съвместно за балансиране на нуждите на превозвачите за оцеляване и гарантиране бъдещето на пилотите и другите им работници. Това трябва да е задължение, а не препоръка
Осигуряване на подкрепа за избягване на уволнения, намаляване на заплащането, принудително намалено работно време, неплатени отпуски и трайно освобождаване на персонал. Всяка конкретна или финансова подкрепа ще насърчи този подход.
Всички мерки трябва да са временни, за да се гарантира връщането към нормални операции възможно най-бързо след края на кризата.
3. Възприемане на мерки, които ще предотвратят забавяне и ще спестят допълнителни разходи, свързани с допълнителното обучение и ресертификация след изтичане на ограничителните мерки. Това включва удължаване на валидността на рейтинги, сертификати и медицински прегледи, като мерките се хармонизират в цялата общност. Разбира се, без това да води по никакъв начин до компрометиране на безопасността.
4. Разработване на пан-европейска схема за презастраховане от безработица и даване достъп на професията до Европейския социален фонд.
5. Разработване на специфични мерки за икономическа подкрепа, които да улеснят достъпа на уволнени екипажи до симулатори и тренинг с цел ресертификация и преквалификация към променените нужди на индустрията, както и запазване на компетенциите и уменията им, като останат „валидни“ за периода на липса на трудова заетост. По този начин пилотите ще запазят компетенциите и лицензите си, което ще им позволи по-лесна реинтеграция на пазара след възобновяване на операциите.
6. Отчитане на това, че извънредния характер на ситуацията вече се използва, като „прикритие“ за опортюнистично и хищническо поведение от определени авиокомпании. Непростимо е в тази ситуацията компаниите да действат с липса на солидарност и за сметка на другите, като например да намаляват броя на служителите си или условията им на заетост в по-голяма степен от минимално необходимата, или фаворизиране на по-нискокачествени позиции за сметка на по-висококачествени такива. Необходимо е да бъдат взети мерки за блокиране на подобно поведение или сурови последици от такова.
Писмото завършва с това, че Асоциацията говори от името на всички заети екипажи в индустрията и разчита на трезвото ръководство на европейските и националните институции за минимизирането на нефинансовите загуби за индустрията, които са неизчислими.