Брюксел препоръча да се подкрепи авиационната карго индустрия, която осигурява 35% от стойността на глобалната търговия, особено за спешните доставки.
Непрекъснатите въздушни товарни превози са от жизненоважно значение за икономиката и борбата с Covid-19 и европейските и глобални доставки на стоки и части, особено в момента – на медицински консумативи и апаратура, пише в съобщението.
„В рамките на общите усилия на ЕС да се запазят основните транспортни потоци, включително на най-важните, страните-членки се призовават да облекчат въздушните карго операции по време на епидемията от Covid-19”, реши Европейската комисия.
ЕК иска страните да приемат извънредни мерки за облекчаване на карго операциите:
- За транспорт, идващ извън ЕС, да се осигурява незабавно разрешение, включително временни права за допълнителни карго операции, дори и когато са изпълнявани от граждански самолет;
- Временно отпадане на забраната да се лети през нощта или ограниченията на слотовете;
- Облекчение в използването на пътнически самолети за превоз на товари, включително за екипажи на карго самолети, медицински персонал;
- Осигуряване на услуги по хендлинг и поддръжка и тези служители да бъдат считани за критично важни в случаи на карантина или вечерен час;
- Осигуряване на достатъчно карго капацитет на летищата;
- Изключване на асимптоматичния персонал, включително и екипажите от мерките за ограничаване на пътуванията;
- Изключване на асимптоматични екипажи, карго персонал и летищни служители, работещи на рампата от карантинните процедури при изпълнение на здравните протоколи в сила;
- Осигуряване бързо на изключения от мерките на случаен принцип при решаване на внезапни и непредвидени извънредни операции;
- Да се осигури на хората, обработващи товарите съответните хигиенни и защитни материали;
- Насърчаване на карго и експресните авиокомпании по изключение да си запазват капацитет за доставка на основни стоки, особено медицински и спешни и прилагане на разумни цени към тях.
ЕК иска всички горни мерки да се прилагат за всички граждани на ЕС и лица от трети страни, ако са нужни за осигуряване на свободното движение на товари до и в ЕС, съобщава ЕК.
Епидемията и мерките на страните-членки за борба с нея доведоха до намаляването с 80% на пътническия въздушен трафик в Европа и отмяната на почти всички граждански полети в ЕС.
Около половината от цялото въздушно карго се осигуряваше от пътническите самолети, но след като те вече не летят, въпреки че товарните самолети продължават да изпълняват графиците си на нивата от 2019г., те не успяват да компенсират загубата на товарен капацитет от пътническите полети.