Италианското правителство обяви цялата страна за „червена зона“ свързана с разтространението на коронавируса #COVID19 считано от 10 март, в резултат на което почти всички авиокомпании, изпълняващи полети до/от страната обявиха отмяна на всичките си полети поне до края на месец март.
Сред първите бяха Wizzair, които обявиха прекратяване на всички полети до италиански дестинации и Тел Авив поне до 3 април. Решението влезе в сила незабавно още от 10 март. То засяга полетите от летищата в Алгеро, Бари, Болоня, Катания, Милано Бергамо, Милано Малпенса, Неапол, Пиза, Рим Чампино, Рим Фиумичино, Торино, Венеция Тревизо, Верона.
Последваха ги Райнеър, която обяви часове по-късно, че отменя всички полети до/от италиански дестинации от 11 март по вътрешните маршрути на компанията. Ryanair е най-големия превозвач по вътрешни линии в Италия. От 13 март се отменят и всички международни полети по италиански дестинации изпълнявани от Райънеър.
Италианската Alitalia канселира от 10 март всички полети от летищата в северната част на страната – Малпенса, Линате, Торино, Генуа, Болоня, Венеция, Верона и Триест. Авиокомпанията вече приземи почти всичките си междуконтинентални самолети, които се изпразниха от пътници, след като страната се превърна в най-голямото огнище на коронавируса в Европа. Ограничени са и около 70% от вътрешните полети на авиокомпанията. Към 10 март Алиталия продължава да изпълнява някои полети от Рим, но близо 80% от европейските й маршрути са прекратени, включително и полетите до София от 11 март.
Lufthansa първоначално ограничи 70% от полетите си до Италия, а от 11 март всички полети са отменени.
Отменени са и полетите до/от Италия на KLM, Air France, Tarom, Blue Air, TAP Portugal, всички американски авиокомпании, всички китайски авиокомпании, Air India, Egyptair, Finnair, SAS и руската Победа.
Силно ограничени са полетите на EasyJet, Iberia, Volotea, Aeroflot, S7, Swiss и Austrian, като в следващите се очаква и повечето от тези авиокомпании да преустановят обслужването на италианските си дестинации до овладяване на ситуацията.
Данните на Flightradar24 показват, че само през трите дни между 7 и 10 март полетите до италианските летища са намалели с над 60%.
Всичко това са допълнителни лоши новини за националния превозвач Alitalia, която е в технически фалит от 2017 година и се очаква да рухне окончателно в началото на май, когато изтича срока, в който може да бъде продадена на стратегически инвеститор, който да поеме огромните й дългове. Предвид извънредните обстоятелства обаче, ЕК може да вземе решение за удължаване на този срок.