Кои са хората, вдигнали свръхзвуковия самолет във въздуха?
На 2 март 1969 в Тулуза за пръв път излита прототип 001 на френско-британския свръхзвуков самолет Concorde, пилотиран от Андре Тюрка и Жак Гинар, Анри Перие и Мишел Ретиф. На снимката горе.
Самолетът е на държавната самолетостроителна компания Sud Aviation, по-късно Aerospatiale и EADS, и British Aircraft Corporation. Първият трансатлантически полет е изпълнен на 26 септември 1973г.
Като главен тестов пилот на програмата Андре Тюрка излита от Тулуза /след над 50 сесии в симулатора/ и шест месеца по-късно отново пилотира самолета, когато той за първи път преминава звуковата бариера.
Първият тестов полет на 2 март е безпроблемен, продължава 27 минути. Наблюдаван е от 1000 жандармеристи и журналисти.
Роден в Марсилия, Андре е инженер от Политехниката, и военен пилот в Индокитай, получил първия си бревет на 26-годишна възраст. Притежава много рекорди, включително за скорост с Грифон /Мах 2,19/, с който печели два пъти престижния трофей на Хармън Интернешънъл през 1958г. и през 1970г. През 1975г. се пенсионира на 54г. и за влиза в политиката като член на Европейския парламент, след като е бил кмет на Тулуза. Основава Френската национална академия за авиация и космически изследвания в Тулуза. През 2005г става Кавалер на Почетния легион.
Пиер Готие, наричан „бащата на Конкорд“ е участвал в старта на Caravelle – друга легендарна рожба на Sud Aviation, преди да стане мениджър на производството на Конкорд в Тулуза от 1965г. По-късно, през 1979г. насочва вниманието си към по-малки самолети като става директор на Socata /сега Daher/. Готие почина в началото на февруари 2020г.
В Musee de l’air et de l’Espace на старото военно летище Бурже край Париж се съхраняват два конкорда: Concorde F-BTSD Sierra Delta и прототипът Concorde F-WTSS, летял на 2 март преди 51г.
Френският прототип, както и британският, 002, проправят пътя на свръзвуковите полети. 001 постига Мах 1 на 1 октомври 1969 и Мах 2 на 4 ноември 1970г. – постижения, които руският конкурент, Ту-144 вече e записал в историята си през 1968г.
Снимки: Музеят на авиацията и космоса, Бурже.