Boeing представи стотици страници документация пред американския Конгрес, включително вътрешна кореспонденция и мейли с подигравателни коментари към клиентите, американската Федерална авиационна агенция /FAA/ и други регулатори в рамките на процеса на сертифициране на 737 МAХ.
Производителят след това се извини за провокативния език.
В една комуникация от март 2017 служител на Boeing пише на колега, че компанията ще отхвърли всяко нареждане на регулатора за симулатор при прехода от 737NG към МАХ.
В друг мейл от 2018 служител на Boeing оценява културата на компанията като корумпирана, а ръководството обсебено от изпълнението на сроковете.
„Това е системно..”, пише служителят на свой колега. „Фактът, че имаме висше ръководство, което не разбира нищо от бизнеса, но си поставя цели”.
През 2016 друг служител нарича МАХ „смешен”, а през 2017 той е определен като „самолет, проектиран от клоуни, които са надзиравани от маймуни”.
Документите потвърждават още, че Боинг е отхвърлил предложения ъпгрейд на системите за безопасност на МАХ с основанието, че ако го въведе, че добави повече разходи като принуди всички пилоти да минат през симулатор за този модел самолет.
Документите показват и че Боинг разработката на симулатори в Маями, Сингапур, Лондон и Шанхай с новия доставчик на оборудване, TRU е била съпроводена с всякакви технически проблеми.
Boeing предаде документацията на FAA през декември с копия до Камарата и Сената.
„Съжаляваме за съдържанието на тази комуникация и се извиняваме на FAA, Конгреса, на клиентите си и на цялата летяща общност”, каза Boeing и добави, че е реагирал с вътрешна реорганизация, целяща подобряване на безопасността.
FAA обяви, че кореспонденцията не повдига нови съмнения в сигурността, въпреки че „тонът и езикът са разочароващи”.
Публикацията от декември създава нова главоблъсканица за Боинг и увеличава риска от усложнение на и без това обтегнатите отношения с FAA, който трябва да вдигне забраната на МАХ да лети.
Информацията е на Сиатъл Таймс и Ню Йорк Таймс.