Осем години след като се отказа от търгуване на слотовете за излитане и кацане за натоварените европейски летища, Брюксел се връща към идеята да направи вторичен пазар.
Днес препродажбата на слотове между авиокомпаниите е забранена в Европа, но за Великобритания има изключение. Едва миналия петък easyJet изкупи 18 дневни двойки от фалиралата Thomas Cook на Лондон Гетуик и 7 в Бристъл за 36 милиона паунда.
With many constrained #airports, we need the right rules for allocating scarce capacity fairly. The strengthened partnership between #airlines, @ACIWorld and slot coordinators #WWACG will hugely benefit passengers the world over! See our joint statement: https://t.co/VArlOuTw0S pic.twitter.com/JsdZndxIrd
— IATA (@IATA) November 12, 2019
„Европейската комисия предвижда да разшири този вторичен пазар в другите страни на ЕС”, каза Кристоф Дюсар, ръководител на Дирекция Мобилност и транспорт в ЕК, контролираща авиационната политика, цитиран от Ла Трибюн.
Целта е двойна – оптимизация на използването на слотовете и облекчаване на стъпването на нови играчи.
„Натоварването на летищата няма да спре и проблемът със слотовете ще се задълбочи. Важно е да се поддържа стабилността на мрежите на авиокомпаниите”, каза Дюсар.
Сегашните правила са от 1994г.
Те предвиждат всеки сезон авиокомпаниите да си вземат слотовете на дадено летище, които е използвала най-малко на 80% предишния сезон. Оставащите 20% са за отменени полети по технически или метеорологични причини или заради стачки.
По тази причини някой път авиокомпаниите пускат празни самолети по маршрутите, за да не си загубят слота. Друг път намаляват броя на самолетите по даден маршрут, след като усвоят 80% от слотовете.
Европейската комисия иска да спре това прахосване, което гарантира на авиокомпаниите да си „пазят реда”, без да са финансово мотивирани да ги отстъпят на конкуренти.
Когато слотовете на дадено летище се освободят, половината се предоставят на вече присъстващи там авиокомпании, а останалата част е за новопристигналите – тези с под 5% слотове.
Идеята от 2011г отново ще влезе в Комисията в първото тримесечие на 2020г. след проучване на ползите и вредите от нея евентуално до лятото. После ЕК ще реши дали да я придвижи или да се откаже отново.
Според Кристоф Дюсар ЕК вече разглежда и по-трудните сценарии на продажба на търг на слотове при разширение на летищата или излизане на авиокомпании от пазара. Според него идеята няма да се хареса нито на летищата, нито на авиокомпаниите.
Франция не е склонна да подкрепи търгове на слотове.
Летищата искат цялостна реформа на системата. В момента 192 европейски летища в момента спазват правилата, решени без тях самите от системата на IATA, каза генералният директор на Асоциацията на европейските летища Оливие Янковек.
Графиката показва най-печелившите летищни /в синьо – Fraport, ADP, Heathrow, Schiphol, AENA/ и авиационни /в жълто – Lufthansa, AF-KLM, Ryanair, easyjet, IAG/ групи за 2015-2018г. Данни: ACI.