Авиационните власти в Европа, Бразилия и САЩ се оплакват, че Boeing не е дал достатъчно технически детайли за модификациите на компютрите за контрол на полета на 737 МАХ, съобщи Dow Jones, цитирайки представители на пилотските синдикати в САЩ и източници от правителството.
Ръководителят на IATA предупреди, че всяко разногласие между глобалните регулатори по въпроса за повторното одобрение на търговските полети на MAX създава опасен прецедент за бъдещи модели самолети.
FAA обикновено първа сертифицира боингите и останалите регулатори го правят след нея. Сега международните регулатори казаха, че ще направят свои анализи на предложените ъпдейти на Boeing 737 МАХ, след като доверието във FAA бе накърнено след катастрофите в Индонезия и Етиопия в разстояние на 5 месеца.
На 30 август Федералната авиационна агенция потвърди, че международен панел от експерти разглежда сертификата на МАХ и софтуера за контрол на полета и има нужда от допълнително време за работа.
Панелът започна работа през април и тогава FAA каза, че ще са достатъчни 90 дни.
На 1 септември Wall Street Journal написа, че сертификацията може да бъде отложена с няколко седмици.
„Виждаме несъответствие, което е вредно за индустрията”, каза Александър Де Жуниак, директор на IATA пред пресата преди конференция в Чикаго. „Малко сме разтревожени от 737 МАХ, защото не виждаме обичайното единодушие сред международните регулатори”.
Пред транспортната комисия на Европейския парламент Патрик Ки, директор на EASA каза, че регионалният регулатор има 20 експерти, включително тестови пилоти и инженери, които проверяват дизайна на МАХ.
Авиокомпаниите
American Airlines и United Airlines извадиха приземените си самолети 737 МАХ от графика на полетите до декември, а други превозвачи се отказват да ги върнат навреме за празниците в края на годината.
За American това означава отмяна на 140 ежедневни полета до 3 декември. Досега авиокомпанията смяташе да върне МАХ до 3 ноември.
United извади МАХ от графика до 19 декември, а Norwegian е след големите клиенти на този модел, които няма да го използват до 2020г, каза директорът Геир Карлсен.
Southwest извади МАХ от графика на полетите си до 6 януари.
От останалите големи клиенти на МАХ, туроператорът TUI каза, че няма проблеми, ако самолетът не лети тази зима, ниският сезон за европейските отпуски, но не каза кога смята да го върне в графика. Компанията, която приземи 15 самолета, е по-разтревожена какво ще прави догодина и дали да потърси още, с които да ги замени.
Norwegian обвинява приземяването на МАХ, както и проблемите с двигателите Rolls-Royce за Boeing 787 Dreamliner за загубите си от 165 милиона щатски долара и в понеделник каза, че иска да си разсрочи задълженията.