Главният търговски директор на Ryanair Дейвид О’Брайън обяви на 21 август, че авиокомпанията смята да влезе на пазара в Армения, след като обяви, че започва да лети от Грузия от ноември 2019.
Грузия
Ryanair ще лети от 6 ноември 2019 от Кутаиси, Давид Агмашенебели до Болоня и Марсилия по два пъти седмично /до март 2020/ и от Тбилиси, Шота Руставели до Милано Бергамо четири пъти седмично, а до Кьолн – 2 пъти седмично от април 2020. Кутаиси-Марсилия и от 29 март Тбилиси-Кьолн ще се изпълняват от Malta Air. Полетите са без конкуренция.
Първоначалните планове на Ryanair бяха за три полета до Грузия, но по настояване на премиера на страната Мамука Бахтадзе е добавен и полетът до Германия, съобщи О’Брайън пред пресата в Тбилиси.
До Грузия лети и Wizzair.
През 2016 Wizzair отвори първата си база в Кавказ в Кутаиси и на 1 август трябваше да базира трети самолет там /вторият бе добавен през 2018/.
През юни унгарската нискоразходна авиокомпания обяви полети от Кутаиси до 12 нови европейски дестинации – Франкфурт, Хамбург, Баден-Баден, Венеция, Неапол, Ница, Пиза, Стокхолм, Нюрнберг, Познан, Ираклион и Турку. Шест от тях – Германия, Швейцария, Италия/ трябваше да стартират до края на годината, но бяха отложени за лятото на 2020, а останалите – през декември догодина. Заради забавянето на старта на програмата, пътниците ще получат 100% парите си обратно или могат да сменят билета с друг.
Стимули
Когато замина за Тбилиси да подпише споразумението с Георги Чоговадзе, директор на United Airports и бивш министър на икономиката, О’Брайън нямаше намерение да обявява полети до Германия. След това обаче бе приет и от 37-годишния премиер Бахтадзе, бивш министър на финансите на Грузия и само половин час по-късно обяви и полета до Кьолн.
Според Georgia Today билетите ще започват от 20 евро. Грузия се надява Ryanair да добави още 9 дестинации през 2020, за да поднови потока на туристи към страната. Министърката на икономиката Натия Турнава преговаря и със САЩ за откриване на директни полети до Грузия.
Грузия ще субсидира транзитни полети от Русия за 600000 евро, реши правителството. Това са полети от Русия до Тбилиси и Батуми през Ереван. Субсидията ще бъде до 90 евро на пътник, съобщи обществената телевизия в Тбилиси.
След скандала с появата на руски депутат на стола на председателя на грузинския парламент, от 22 юни руските туроператори спряха да предлагат пътувания до Грузия, а 8 юли бяха забранени полетите на руски авиокомпания до страната и на грузински до Русия – това струва на Тбилиси за юли 60 милиона щатски долара, по данни на премиера Бахтадзе, цитиран от РИА.
Летищата в Тбилиси и Батуми са на оператора TAV Georgia, а в Кутаиси – на United Airports.
Армения
Ryanair преговаря да започне да лети и от Армения. Дейвид О’Брайън обяви, че се среща с авиационния регулатор и летището в Ереван.
Очевидно програмата отново ще се изпълнява с подкрепата на държавата, след като премиерът на Армения Никол Пашинян изрази желанието на страната си да съдейства на проекта. Стартът на полетите се договаря да бъде за 2020г.
Според директорката на Комисията по гражданска авиация на Армения Татевик Ревазян, и Ryanair, и Wizzair са готови да започнат полети от следващата година, ако получат финансова подкрепа.
Според Ревазян Комисията по гражданска авиация вече готви проектозакон, който ще ги освободи от твърдия данък от 21 щатски долара върху билетите, продавани в Армения и ще се опита да убеди летище Ереван да им предложи по-ниски летищни такси.
В момента „данъкът въздух” на летище Звартноц в Ереван е над 20000 щатски долара. На летище Гюмри този данък е отменен.
Ереван може да стане транзитно летище и за полетите на IndiGo от Индия за Европа, каза Ревазян през април, цитирана от armenpress.
Снимка в началото: Авиофорум.