Ще се превърне ли пътуването със самолет във физическо изпитание със свиване на размерите на седалките и мястото за краката?
Най-голямата нискобюджетна авиокомпания от Филипините Cebu Air преди месец обяви, че мести кухни и тоалетни в новите си A330neo, за да освободи рекордния брой от 460 седящи места, 20 повече от максимума за този модел.
До горе
Новата „мода”, особено в Азия има за цел да напълни „до горе“ самолета като направи полета още по-ефективен, а цените на билетите – по-добри. В Европа първенецът е WizzAir, който успя да накара Airbus да увеличи размерите на вратите на A321, за могат пътниците да се качват и слизат по-бързо и така да свие престоя по летищата. Но, и да се изпълнят нормите и изискванията за аварийната евакуация на самолета.
Анализатори казаха за Блумбърг, че очакват нещата в следващото десетилетие да се изострят още повече. Засега пътниците са по-щастливи, когато плащат по-малко за билет, дори да мрънкат, че са натъпкани като сардини. Търсенето на пътувания със самолет в Азия доведе до недостиг на почти всичко в авиоиндустрията – от пилоти и механици до летища и писти /пропускаме нарочно повече място за краката/. Превозвачите правят всичко възможно, за да не купуват повече самолети и да се налага да плащат повече летищни такси, а аерогарите са препълнени.
Какво правим сега?
Купуването на по-големи самолети е един от начините да се реши проблемът. Така прави Тони Фернандес от Air Asia. Малайзийската авиокомпания през юни обяви, че променя поръчката за стотици самолети и поръчва по-големия модел с 50 места повече и 600 мили по-дълъг обхват. Друга тактика е да се монтират повече седалки.
Ryanair пое инициативата през 2014 като поръча на Boeing самолети с 8 седалки повече. Три години след него и един от еталоните за комфортен полет, Cathay Pacific се осмели да добави още един ред в Boeing 777-300 с цената на един инч /2,5 см/ притеснение за пътниците.
Новата норма
На летиш със свити колене вече става новата норма. В началото на 2000г седалките бяха на 86 см една от друга. Сега е обичайно да са 10 см по-близо.
Средното място
Универсално призната истина е, че никой не иска да стои в средата на редицата. Да летиш удобно притиснат между непознати не винаги е плюс. Анализаторите твърдят, че в Азия проблемът е по-малък. По-едрите американци и европейци по-рядко са доволни да са по средата и често измислят всякакви номера, за да си сменят седалката, без да имат право.
Решение предлага производителят на седалки Primus Aerospace от Колорадо, който прави средното място малко по-широко от двете крайни и в момента очаква одобрението на FAA. През юли агенцията одобри дизайн на друг стартъп от Колорадо с решение за средното място. Molon Labe Seating предлага то да е малко по-ниско от съседните две.
Печелят авиокомпаниите, които успяват да балансират между изгодни цени и комфортен полет, но това е май от полза за всички.
Снимка: Авиофорум.